Czy realizm brutalnych gier sprawia, że jesteśmy agresywni?
Gry

Czy realizm brutalnych gier sprawia, że jesteśmy agresywni?

hejto.pl
Ostatnio natrafiłem na badanie, gdzie badali czy zwiększony realizm w brutalncyh grach sprawa, że jesteśmy bardziej agresywni.
Behavioural realism and the activation of aggressive concepts in violent video games

Eksperyment 1

Na potrzeby badania została stworzona mini gra FPS, gdzie 898 uczestników przez 4 minuty będąc na dachu musieli odpierać falowe ataki przeciwników. 446 uczestników grało z wyłączonymi opcjami bardziej zaawansowanej fizyki (ragdoll), 452 użytkowników włączyło wersję z włączonym ragdollem.
Po rozgrywce uczestnicy mieli za zadanie wypełnić "The Anderson word fragment completion task".
W tym zadaniu uczestnik otrzymuje 98 fragmentów wyrazów (np. K I _ _), które ma uzupełnić, aby utworzyć różne pełne słowa. Na przykład, K I _ _ można uzupełnić, aby utworzyć zarówno 'KISS', 'KING', 'KILT' jak i 'KILL'. Ogólny odsetek fragmentów słów, które uczestnik uzupełnia jako słowa związane z agresją (np. "KILL"), a nie niezwiązane z agresją (np. "KILT"), służy do pomiaru aktywacji jego agresywnych predyspozycji/zachowań(?) .

Wynik eksperymentu pierwszego:

Ten eksperyment sugeruje, że obecność fizyki ragdoll w brutalnych grach ma niewielki wpływ na aktywację koncepcji związanych z agresją. Użyto tu dużej próby (n = 898). Jednak wielkość efektu między warunkami była tak mała (η2 = 0,0003), że nie można było wykryć żadnej istotnej różnicy między osobami, które grały w grę z fizyką ragdoll, a osobami, które grały w grę bez fizyki ragdoll.

Eksperyment 2

W tym eksperymencie uczestnicy grali w grę FPS przez 3 min. Gra ta została stworzona tak, że tworzyła dwa różne scenariusze. W jednym scenariusze uczestnicy grali przeciwko grupie przeciwników sterowanych przez SI, którzy nie zachowywali się jak "prawdziwi" żołnierze. W drugim warunku uczestnicy grali przeciwko grupie przeciwników sterowanych przez SI, którzy stosowali realistyczne zachowania związane z oddziałem, takie jak flankowanie i ogień zaporowy.
Po zakończeniu gry aktywacja agresywnych zachowań była ponownie badana za pomocą zadania uzupełniania fragmentów słów.
919 grało w grę, w której realizm taktyki NPC był bardziej zaawansowany, a 961 w grę, w której realizm taktyki NPC był niski.

Wynik eksperymentu drugiego:

Wyniki eksperymentu 2 również nie potwierdzają koncepcji, że większy realizm behawioralny w brutalnych grach prowadzi do większej aktywacji zachowań agresywnych.
Ogólnie rzecz biorąc, manipulacja realizmem behawioralnym w tym eksperymencie doprowadziła do marginalnie istotnych różnic w aktywacji agresywnych koncepcji/zachowań. Jednak ten marginalny efekt bezpośredni przebiegał w kierunku przeciwnym do hipotezy eksperymentalnej. Uczestnicy, którzy grali w FPS z realistycznymi taktykami NPC, wykazywali mniejszą aktywację agresywnych koncepcji (M = 0,216) niż ci, którzy grali w grę bez realistycznych zachowań NPC (M = 0,228).
Wnioski oceńcie sami, można też podważać metody użyte w eksperymencie, ale to zawsze jakiś krok w kierunku odnalezienia odpowiedzi
Mam też kilka ciekawych badań związanych z powiązaniami pomiędzy hazardem i otwieraniem skrzynek w grach, mam nadzieję, że ktoś będzie zainteresowany?
W artykule korzystałem z pojęcia agresywnych zachowań / predyspozycji, nie wiem jak do końca miałem to przetłumaczyć, bo aggressive concepts chyba nie odpowiada agresywnym konceptom
#gry #nauka #gruparatowaniapoziomu

Komentarze (8)

anddom03

ja bede zainteresowany, wrzucaj, wartosciowy content na plus zawsze

EpiktetLOL

Dosyć specyficzna ocena stopnia agresji. Lepszym wyjściem byłoby monitorowanie określonych ośrodków w mózgu.

FinestHour

Na takie badania muszą być tłuste granty, bo ten temat i różnorakie badania przewijają się już latami.

blasedesign

@EpiktetLOL Na taką skalę i przez internet mogło być ciężko, ale tak ta ocena stopnia też mnie zaskoczyła i nie znalazłem wiele innych badań, które na nim bazują

Rokoko87

Pytanie jakby wyniki wyglądały, gdyby Ci uczestnicy grali w tego typu grę codziennie przez miesiąc lub dwa, a nie 4 czy 3 minuty....

dorian-pankocy

Zdaje się, że trochę takich badań jest. Z tego co pamiętam gry nie mają takiego wpływu ze względu na towarzyszącą świadomość, że to tylko gra - w przeciwieństwie do filmów o superbohaterach.

blasedesign

@Rokoko87 Trafność ekologiczna i zewnętrzna na pewno jest tutaj do podważenia i użyte metody pozostawiają wiele miejsca do krytyki.

awfie

Zawsze zastanawiałem się, czy słuszniejsze nie byłoby wysunięcie kompletnie odwrotnego wniosku - brutalne lub stawiające na rywalizację gry zmniejszają agresję w życiu codziennym, bo pozwalają wyżyć się dostatecznie przed komputerem. Nie robiłem researchu, ale ciekawi mnie jakie wyniki dałoby badanie z tak postawioną hipotezą.

Zaloguj się aby komentować