Czy port CPK ma sens?
YouTube#cpk #samoloty #lotnictwo #inwestycje #gospodarka #takaprawda #polska
Więcej: https://www.hejto.pl/wpis/czy-port-cpk-ma-sens-jak-zwykle-w-debacie-publicznej-pomija-sie-wazne-kwestie-ch
Trochę bardziej realne podejście do "budowy" CPK.
Od 22 minuty trochę informacji których nie ma w wątku.
Potrafię sobie wyobrazić ze w umowie między Polską a inwestorem będzie zapis ze Port lotniczy ma powstać do jakiejś daty inaczej Polska (inaczej Ty i Ja) będziemy musięli oddać inwestorowi 8mld zł wraz z odsetkami. I oczywiście port lotniczy do tego czasu nie powstanie, bo, tak jak do tej pory będzie służył (jak np Izera) do rozkradania budżetu państwa. Ponieważ do tego tylko służy i ma służyć ten pomysł zwany inwestycją.
25:40 filmu Jest opcja że to lotnisko w końcu powstanie, z opóźnieniem co najmniej kilkuletnim i z budżetem pomnożonym tak jak w przypadku np mierzei (czyli np 2x od obecnych prognoz 67 mld) I wtedy inwestor za te swoje 8 mld będzie miał swoje 49% udziałów a Polska wyda np 100 mld i będzie mieć 51% udziałów w tej inwestycji. A potem okaze się że lotnisko jednak przynosi straty bo ludzi w UE nie przybyło a wręcz odwrotnie więc nie ma komu latać i konsumować (cargo) więc lotów jest mniej niż teraz a konkurencja jest nawet większa.
CPK to może i potrzebny projekt i przyniósł by w przyszłości gigantyczne zyski ale gdyby... Polska była Chinami.
Gdybyśmy nie byli członkami tworu państwowego zwanego Unią Europejską (która przypominam chce ograniczyć mobilność i konsumpcję bo CO2 oraz drastycznie podnosić ceny za ETS czyli główny koszt dla lotnictwa), gdyby nasze państwo było zarządzane w sposób stabilny a odpowiedzialność urzędnicza za tak ważne projekty była by taka jak w Chinach. Ale tak nie jest i Polsce bliżej w tej kwestii do Rosji.
Ale to tez dobre:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Nowe-informacje-ws-CPK-Rzad-wybral-inwestora-8634522.html
"Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa)
60% to bankowa hipoteka (czytaj koszt razy X bo odsetki) a 40% to udziały (czyli już na starcie tak naprawdę 60% lotniska będzie należec do obcego kapitału) ale z tych pozostałych 40% urzędnicy chcą oddać prawie połowę inwestorowi (czyli skarb państwa tak naprawdę do chwili spłaty będzie posiadał trochę ponad 20% udziałów)
Co ciekawe UE wspiera werbalnie i finansowo ten projekt.
A ile było kłamstw jak to zła Unia i Niemcy blokują tę inwestycję.
I kolejny ważny fragment za 20%* wkładu prywatny inwestor dostaje 49% udziałów.
WTF!?
*biorąc pod uwagę, że finalna kwota nie wzrośnie co jest nierealne.
@walus002 Można podywagować dlaczego UE wspiera. Może dlatego bo wiedzą że w Polsce to nie wypali i zrujnuje naszą gospodarkę więc warto popchnąć upadającego. Bodaj 400mln dali... które pewnie będziemy musięli im zwrócić. Ale z tym 20% to nie przesadzaj. Pełnych kosztów jeszcze nie ma. Przeczytaj mój komentarz powyżej.
@walus002 ile było kłamstw... tyle co pisowskich wypowiedzi na ten temat tak z grubsza licząc. ¯\_(ツ)_/¯ Tyle że tutaj żeby o CPK w ogóle zacząć gadać, to trzeba najpierw zrobić porządny audyt tego co sobie tam wymyślili, potem to ocenić przez pryzmat niezależnych ekspertów, ewentualnie poprawić, poddać pod głosowanie i dopiero robić, bo jak na razie całe CPK to niestety jest słuszna idea ale przeciskana przez pisowców, którym- jeśli ostatnie 8 lat coś nas nauczyło- nie powinno się ufać i wierzyć z zasady, bo na pewno mieli w tym jakiś swój interes. I to właśnie tego ichniego interesu trzeba się pozbyć z całej tej inwestycji.
Pierwsze 10 minut i mam dość tej demagogii. Chłop pokazuje chybione czy nieudane inwestycje, każda z innego powodu. I śmieje się co chwile do siebie. No i co z tego?
@TRPEnjoyer To dla równowagi daj jakieś udane inwestycje zrealizowane przez polityków PiS. Najlepiej w budżecie i będące sukcesem komercyjnym.
@TRPEnjoyer Bo to tak naprawdę jest clu problemu. Tak jak napisałem powyżej sens dla takiego lotniska jak najbardziej istnieje.
Problemem jest to że Polska to nie Chiny. Może i jest tam półkomunizm i może nie zawsze budują w najwyższym standardzie ale tam pilnują budowy ważnych inwestycji. A u nas pilnują tylko by podczas nich jak najwięcej rozkraść (i dokładnie to jest też omawiane). Zatem ty powiesz pewnie "Chiny hehe" a ja powiem Rosja, pardom Polska hehe. I własnie te przedstawione w materiale inwestycje to pokazują (jak i wiele więcej innych jak choćby dworzec kolejowy Łódź Fabryczna który jest "zasługą" PO). ps. O samym CPK jest bodaj od 20minuty
@matips Z inwestycji strategicznych? Ciężko się je określa, bo trwają więcej niż kadencja rządu, ale chyba np w przypadku Baltic Pipe większość roboty wykonano za rządów PiS.
...ale co to ma wspólnego z tym filmikiem z ględzącym chłopem? Że CPK to projekt PiS? Jeszcze może elektronie niech anulują, bo też PiS o tym przebąkiwał. Z argumentów przeciw CPK rozumiem tyle, że implementacja jest do dupy (nowina), nie że sam plan i pomysł są złe.
@TRPEnjoyer CPK to nie pomysł PIS ale ich pomysł na rozkradanie pieniędzy z budżetu (co jest omówione w filmie na przykładach i kwotach).
PO jak widać (z różnych względów) nie jest za jego powstaniem. Czy to z powodu polityki klimatycznej UE czy ewentualnej konkurencji dla lotnisk Niemieckich czy może też widzą że inwestycja sie nie spina. Obojętnie.
Albo lepiej.. Dzięki PO ten projekt będzie jeszcze droższy bo bardziej rozłożony w czasie. Dlatego tezy postawione w filmie sa jak najbardziej prawdziwe.
Akurat Baltic pipe jest jedynym ich dobrym pomysłem, choć nie odbył sie bez niepotrzebnych kosztów (jak np utrata terytoriów).
@4pietrowydrapaczchmur tak się z tym wychwalaniem Chin nie rozpędzaj bo czeka ich pęknięcie największej bańki na nieruchomościach w historii czyli "miast widm". Ale nie być może wierzchołek góry lodowej bo do tych miast budowano jeszcze infrastrukturę która też nie zarabia na siebie. Co ciekawe oni dalej te bańkowe miasta budują bo nie mogą przestać (odkładają katastrofę w czasie i czynią ją jeszcze większą).
@tmg ale budują? Ile lotnisk, mostów, kilometrów kolei, dróg czy elektrowni wybudowali przez ostatnie 10 lat?
Można oczywiście dawać za przykład puste miasta i patodeweloperke ale fakt faktem ze jednak budują, i to szybko. Czyli odwrotnie jak my. Tak. Buduje sie tam również po to by pokazać wzrost ale tam za rozkradanie i lub nie dokończoną budowę ważnej inwestycji nie grozi order i pomnik lecz co innego.
@4pietrowydrapaczchmur poczekaj jeszcze trochę na efekty tego chińskiego budowania bez sensu a okaże się że to balast który ich pogrąży wcześniej czy później. Ta bańka narosła przez ostatnie lata i odpowiada za wielką część ich tak szybkiego "wzrostu". Teraz będzie odpowiadać za wieloletnie spadki. A o tym kto tam jest "patodeweloperem" czy "przestępcą" nie decyduje fakt przestępstwa a opinia partii. Tam sądy są własnością KPCh, jej zbrojnym ramieniem do niszczenia ludzi papierem a nie sądem jako jedną z władz. Długo by pisać..
Z jednej strony chciało by się mieć ten CPK jako kraj rozwinięty, z drugiej niefajnie było by się pchać w ewentualną pułapkę zastawioną przez unię gdzie po wybudowaniu CPK mamy drastycznie ograniczoną swobodę ruchu/lotów dla obywateli unii przez co port upada i zarasta perzyną.
@znany_i_lubiany żeby tylko. Pamiętaj że utrzymanie tez kosztuje. Tak jak i ewentualnie wyburzenie by móc postawić tam coś innego. A w tym czasie zostaną nam jeszcze do spłaty długi zaciągnięte na jego budowę.
A zasilanie portu lotniczego to z węgla bo przez tyle lat nie opłacało się nawet jednej elektrowni atomowej postawic
Jedynym argumentem sensownym dla cpk jest brak większe rozbudowy lotniska Chopina i tyle. Koniec. Reszta to bajdurzenie o potędze.
Co ciekawe wszelkie analizy mówią że cpk w konkurencji z lotniskiem w Warszawie nie ma większych szans więc lotnisko w Warszawie musi być zamknięte żeby ludziom chciało się jechać do cpk.
Robiono analizy jak to inne lotniska potraca z powodu cpk a co jeśli to cpkowi regionalne lotniska będą odbierać klientów. Ktoś to policzył?
@kodyak "po co ktoś by chciał jechać w szczere pole skoro ma lotnisko blisko swojego miasta."
I gdzie poleci? W szczere pole raz w tygodniu?
@szczelamseczasem wszędzie tam gdzie teraz.
@kodyak ja to wiem i tak nie twierdzę. Do rozważenia pozostawiam.
@4pietrowydrapaczchmur No okej. Ponad 4k PLN na łeb. Drogo. A ile sama budowa portu lotniczego? Bo sama budowa lotniska będzie kosztowała procent całości. Pozostała kwota to infrastruktura kolejowa (jakieś 2000 km) i z kilkaset kilometrów dróg. Pomijając samo lotnisko, to fajnie byłoby mieć takie połączenia kolejowe z większością miast w Polsce w max. 2,5 godziny i dojazd z warszawy w 15 minut. Chopin zaraz siądzie. Cargo z Chopina leży. Mając kolej i takie lotnisko cło by trafiało do Polski. Fajnie też, gdyby pod Baranowem powstały osiedla, nowe miasteczka z czymś większym niż kurnik w wawie za 15k/ metr. Dobry dojazd to podstawa i tak się pewnie stanie. Wzdłuż wszystkich linii. Nie zagłębiam się w sposoby finansowania i podział państwo/ prywaciarz.
Edit: Wspominałeś o Łodzi. Teraz jedziesz 1
@4pietrowydrapaczchmur fajny ten Twój ekspert, który ocenia przekop mierzei zanim ta została zakończona port w elblągu ;]
I neguje CPK bo jakiś budynek / dworzec w lodzi / ostrołęka nie wypalił
Niestety typ mowi jakby co zdanie opowiedział kawał... i jest to niestrawne.
Porównywanie radomia z CPK
@tyle_slow Takich mamy teraz "ekspertów".
@4pietrowydrapaczchmur nie no nie opłaca się. W Uśmiechniętej polsce nic sie nie opłaca, byle ciepła woda w kranie była i lizanie dupy ukrom, to wystarczy. Nie opłaca się atom, nie opłaca się cpk, nie opłaca się rozbudowa portów. Opłaca się za to ściągnięcie terrorystów islamskich i nakładanie kolejnych unijnych podatków, zlikwidowanie samochodów xD
Nie wiem
To pytanie dla mądrzejszych od nas
Zaloguj się aby komentować