#barteknamorzu #pracbaza #bezpieczenstwo #piractwo #statki
A macie jak by coś, jakichś ochroniarzy czy broń na pokładzie?
@Modrak ja jestem w korei, statki ktore sa na tyle pojebane, zeby tamtedy plywac maja rozne srodki bezpieczenstwa - drut kolczasty, weze pozarowe, ochrone z bronia, w zaleznosci ile chca poswiecic kasy. Dodatkowo w okolicach sa statki roznych marynarek wojennych. Problem w tym, ze jak nie zlapia piratow na goracym uczynku to oprocz zabrania im broni nie moga im nic zrobic (oficjalnie).
@Modrak Mają tylko polaka z grubym łańcuchem
@bartek555 Z Somalijczykami to chyba już się uspokoiło jakiś czas temu...
Huti znowu?
Przy okazji zapomniałem chyba cię spytać co sądzisz o tej akcji z abordażem z Mi-8. Trochę zbyt zaawansowane jak na paru dzikusów z łódkami, podejrzewałem że to dzięki pomocy Iranu.
@bartek555 dzięki za opis z pierwszej ręki 👍 A czy Ty masz coś do gadania którędy plynąć? Załózmy, że masz dowieźć ładunek z punktu A do punktu B na datę, która wymuszałaby taką ryzykowną trasę. To się jakoś dyskutuje z armatorem, że ok ale to ryzyko, lepiej później a bezpieczniej, albo ok, ale dajcie mi ochronę?
@Modrak ja nie pracuje na statkach, ktore cokolwiek woza. Decyzje podejmuje biuro + kapitan. Wlasciwie kapitan coraz rzadziej, to jest wszystko kalkulowane.
@bartek555 a co robią Twoje statki?
@Modrak moj statek (bo zaden inny tego nie robi) robi to - https://www.youtube.com/watch?v=iydMJToa2iU , https://www.youtube.com/watch?v=PtJEPsw3p6w . Polecam ogladac w tej kolejnosc
@Opornik Huti, owszem. No tam teraz sie w ogole grubo porobilo ze wzgledu na sytuacje w izraelu i okolicach. Nie chce sie wypowiadac, bo szczerze mowiac nie do konca sie orientuje jakie kto ma tam z kim interesy, nie chce wyjsc na ignoranta. Akcja z helikopterem to juz jazda bez trzymanki, z tego co czytalem to jakies mocno finansowane bojowki.
@bartek555 ale czad! Kosmiczna technologia. Gratuluję super fajnej i wydaje mi się ciekawej pracy. Ja jaram się swoją robotą i uznaję ją za mega satysfakcjonującą, ale Twoja to wręcz inna bajka. Super. Ty jak dobrze pamiętam, jesteś kapitanem statku?
@Modrak no i ekstra, zycie wyglada inaczej jak czlowiek lubi to co robi. oj nie, aktualnie jestem jedno stawisko pod kapitanem. w takich firmach raczej nie ma kapitanow w wieku 34 lat
Masz głowę na karku, więc na bank przyjdzie z czasem. Trzymam kciuki. Też jestem Bartek btw 🙂
@Modrak bartki to spoko chlopaki. ale bartosz czy bartlomiej?
@bartek555 mam kolegę który zawsze jak ktoś go nazywał per Bartoszu to poprawiał mówiąc "Łomieju" w sumie śmieszna ksywka
@Papa_gregorio tylko bartosze! bartlomieje sio!
@bartek555 ha ha ha - mam to samo. Bartosz jednak jakoś dostojniej 😆
A gdyby was napadli piraci, to mógłbyś się do nich przyłączyć i zostać za jakiś czas Barbarossą XXI wieku?
@bartek555 zastanawia mnie w ogóle, jakie tacy piraci mają techniczne możliwości zrobienia krzywdy statkowi, który ich np. zignoruje. Jakąś małą łajbę jest łatwo zaatakować, ale duży frachtowiec?
@MostlyRenegade przecież oni wchodzą na statek, po co mają go niszczyć poprzez ostrzał?
@MostlyRenegade strzelaja do ciebie, wiec sie chowasz w cytadeli/ na mostku. podplywaja, zarzucaja drabinke do gory i wlaza
@MostlyRenegade to pewnie różnica czy to są piraci z somalii na kutrach, czy houti w helikopterze
@starszy_mechanik no tak, ale weź sobie wejdź przez burtę na duży statek tak po prostu. Musiałby ci nikt nie przeszkadzać gdy sobie wchodzisz po drabince. Nawet z jakiegoś większego kutra musisz się wspiąć te na oko kilkanaście metrów, a na górze może czekać cook z żeliwną patelnią ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@MostlyRenegade to tak nie do konca. jak ktos wczesniej do ciebie napieprzal z ak47 to na pewno nie bedziesz stac z patelnia, zeby go powitac, kiedy reszta kolegow go oslania. wejscie kilka/nascie metrow po drabince to zaden problem dla czlowieka, ktory na codzien chodzi po drzewach
@MostlyRenegade taki tankowiec załadowany do pełną ropą- powiedzmy 100 tys ton ma wolnej burty 6 metrów. To żaden wyczyn mając drabiny zaczepiane o relingi statku.
@starszy_mechanik @MostlyRenegade
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:686757/mmsi:636023091/imo:9281700/vessel:LILA_NORFOLK - tego capneli
@bartek555 Cosco
I Ziobro zdziwienia że ochrony nie było
@starszy_mechanik juz po akcji - 📸 Zobacz ten post na Facebooku https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo-granice/54782-komandosi-indyjskiej-marynarki-wojennej-odbili-statek-porwany-przez-somalijskich-piratow?fbclid=IwAR2yTy483ya9JWMA32oqUoF5bvXc8C-KZMSY5nJqZNMXZb91ux-41Tv3wiw_aem_AfjYaDvTU7vydTfbCMEH75S8qZrrUoLzhKRNsqLinhdasmXMwFPwhvSkKKgpi8aRanQ
@bartek555 niby takie statki, a dalej DOSa używają ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Okrupnik to terminal inmarsatu https://www.bluesat.com/sailor-6018-message-terminal.html
@bartek555 za taki terminal można prawie nowy samochód kupić
@Okrupnik mamy takie dwa. to jest tylko czesc systemu - do tego potrzebujesz anteny (tez dwie) - https://www.bluesat.com/inmarsat-c-tt-3027c-antenna.html, subskrypcje do operatora, montera, ktory ci to zamontuje i skonfiguruje, coroczne przeglady, itd.
@bartek555 pytanie zupełnie z innej beczki. Na ekranie widzę datę i czas. Moje zboczenie zawodowe każe mi zapytać:
W jakiej strefie czasowej wyświetlane są te komunikaty?
Czy na statkach obowiązuje was np UTC, czy strefy są dopasowane w zależności od położenia?
@GitHub UTC przy takich komunikatach zawsze
@GitHub ah sorry, troche nie na temat odpowiedzialem. Pracujemy w czasie lokalnym, wiec zmieniamy godzine dostosowujac sie do strefy czasowej (sa wyjatki), ale pogoda, rozne komunikaty itp sa zazwyczaj w UTC, bo statek moze byc w roznych miejscach i uzywac roznego czasu
@GitHub p.s. w tej podrozy z hawajow do korei zmienialismy czas bodajze 6x
@bartek555 bardzo dziękuję. Legancko i rzeczowo :)
@bartek555 i musicie pamiętać o tym żeby przestawić zegarki czy samo się zmienia jak jakiś radar wykryje że przepływacie przez linie zmiany czasu?
@JanPapiez2 sami zmieniamy kiedy nam pasuje. jest glowny zegar na mostku, ktory polaczony jest zzegarkami na statku, a na urzadzeniach zmienia sie osobno. GPS pracuje na UTC, ale radary i ECDIS (mapy elektroniczne) trzeba kliknac na jednym, zeby zmienil czas na wszystkich (5 stacji) i osobno na DP (dynamic positioning) wtedy tez na jednej stacji klikajac zmienia pozostale 3. wiec nie ma duzo roboty. oczywiscie trzeba wszystkich poinformowac mailowo + kartki rozwieszone ze bedzie zmiana czasu, i ze moga spac dluzej. albo krocej
@bartek555 z tym spaniem to mnie zaskoczyłeś xD dziękuję za odpowiedź, między innymi dlatego jesteś jednym z moich ulubionych userow 🤣
@JanPapiez2 bardzo mi milo
@bartek555 unikać tego miejsca przy zmianie czasu zimowy/letni ;)
@GitHub hehe, raczej sie nie wybieramy w tamte rejony ;) ale gosciu w biurze mial mindfuck i nie mogl zrozumiec dlaczego nie wyslalismy mu raportu za 21 grudnia. Przekraczalismy linie zmiany daty, wiec ten dzien dla nas nie istnial. 3 mejle mu wystarczyly zeby pojal 😂
@bartek555 dlaczego otrzymaliście to ostrzeżenie? Jaki jest "system" wysyłania czegoś takiego? Do wszystkich statków "w ogóle" (chyba nie, prawda?), do statków, które znajdują się w danym rejonie? Albo zameldowały gdzieś planowaną trasę?
@rain tego typu ostrzezenia ida do wszystkich odbiorcow. to sa tzw EGC (enhanced group call). tutaj fajnie wyjasnione jak to wyglada, w zaleznosci od rodzaju wiadomosci - https://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod/page/view.php?id=2330. Jesli np przychodzi wiadomosc o czlowieku za burte, czy ostrzezenie pogodowe to dostaje je tylko dany region.
@bartek555 co to za kurs, który mi podlinkowałeś? Do kogo jest skierowany?
@rain to jest wiekszosc wiedzy z zakresu GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), ktora trzeba miec bedac oficerem pokladowym (tym z mostka). Kazdy z nas ma taki kurs, ktory konczy sie certyfikatem operatora. Ten kurs akurat jest troche specyficzny LRC, bo jest tylko o lacznosci dalekiego zasiegu.
@bartek555 nie będąc marynarzem też można sobie zrobić taki certyfikat?
@rain mozna, ale po co? ;)
@bartek555 żeby mieć
@rain mnostwo i niestety, trzeba wiele z nich odnawiac. w sumie to wrzuce je jutro, bedzie material na post
Przy następnym rejsie musisz się zaopatrzyć w taka wierzyczke automatyczna ;)
@bartek555 Pojebana sprawa, bezpiecznej żeglugi!
@bartek555 Gdzieś czytałem, że oni się przebierają za kupców wożąc jakieś warzywa na łódkach czy coś i nagle zza pazuchy wyciągają kałasznikowa.
Była też sytuacja jak zaatakowali okręt wojskowy (marynarka wojenna USAy, no to ich powybijali wszystkich z jakiegoś działka o sporej średnicy pociskach.
Miałeś już kiedyś z nimi do czynienia? Są jakieś inne miejsca w których zdarzają się takie ataki?
@vinclav w tamtym rejonie jak sie widzi lodke plynaca w twoja strone to nikt nie mysli, ze jada sprzedac rybe tylko odrazu czerwony alarm. Zaatakowali kilka i wszyscy poszli na dno, byl tez ruski i chyba dunski. Pewnie bylo tego wiecej, ale nie o wszystkim wiemy.
https://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-map tu jest lista atakow z ostatnich lat. Jest kilka takich miejsc na swiecie, gdzie grasuja zlodziejaszki (chociazby bardzo popularna nigeria), ale przy somalii jest najniebezpieczniej. Ja na szczescie nie mialem, bo nie pracuje i nie bede pracowal w takich rejonach.
@bartek555 nowy rok, i już dwa ataki i jeden z abordażem? No nie próżnują, ale to nie jest ten róg Afryki czy coś, to nie wiem, to chyba przez to, że tam jest kanał Sueski.
W sumie taka załoga na statku powinna mieć jakąś możliwość obrony, nie wiem, jakieś zalewanie pianą, żeby się ślizgali po pokładzie jak już wejdą, albo inne bronie na kule gumowe w działku. Może eskortę.
@vinclav to wszystko zalezy od armatora, piana nic nie da. Jak juz wejda na statek to pozamiatane, nie mozna do tego dopuscic. Stosuje sie rozne rzeczy, ochrone z bronia, druty kolczaste, specjalne systemy wodne, eskort, itp
Zaloguj się aby komentować