Witajcie!
No dobra pora to zrobić, pora omówić sobie krótko kolejnego RPGa... Tym razem na warsztat leci Witcher RPG - gra fabularna przez wielu wyczekiwana w Polsce, a wydana przez Copernicus Corporation. Miało być złoto, miał być NOWY I LEPSZY WIEDŹMIN... a wyszło no cóż, średnio.
Prowadziłem mini kampanię w Witcher RPG, próbowaliśmy wielu modyfikacji, ale musieliśmy ją porzucić.
O czym jest ten RPG?
Dla tych co siedzą w uniwersum Wiedźmina - akcja dzieje się zaraz po zakończeniu gry "Wiedźmin II: Zabójca Królów".
Dla osób nie znających Wiedźmina - świat Wiedźmina opary jest na słowiańskiej mitologii, tytułowy Wiedźmin to potężny łowca bestii pochodzący z jednej z specjalnych szkół Wiedźmińskich. Cały świat to słowiańskie fantasy z dużą ilością wątków wojennych, romansów, zdrad i politycznych intryg.
W grze wcielamy się w kilka kultowych klas takich jak właśnie Wiedźmin, Czarodziej, Bard, Zbrojny, Kapłan.. i tak dalej.
Tworzymy drużynę i wyruszamy w świat Wiedźmina zwalczać potwory, odkrywać tajemnice, bądź ciułać się z miejsca na miejsce.
Ale to czego się można spodziewać, każdy podejrzewam, że wie.
NO ALE PRZEJDŹMY DO MIĘSKA
RASY, PROFESJE, MECHANIKA
Do wyboru mamy 4 rasy - Wiedźmin, Elfy, Krasnoludy, Ludzie
Profesje dają nam możliwość specjalizowania się w jednej z 9 specjalizacji, która każda posiada umiejętność specjalną.
Każda profesja ma 3 kierunki rozwoju - możesz być wieśkiem wojem, co strzały dupą będzie odbijać ( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ) albo np wieśkiem magiem spamiącym Igni
Więc jeżeli chodzi o rozwój jest nawet w miarę.
Mechanika jest oparta na starym już silniku Interlock, który jest również w Cyberpunku 2020.
Testowanie zdolności wygląda następująco:
Cecha + zdolność + rzut 1k10 + ew modyfikatory dodatnie lub ujemne. Jeżeli wynik jest wyższy od stopnia trudności - czynność się udała. To są testy proste.
Testy przeciwstawne są wykonywane tak samo jak testy proste, ale wygrywa wyższy wynik.
Gdy chcemy przełamać czyiś opór wykonujemy testy przełamania - wszystko tak samo jak testy proste ale stopień trudności to cecha przeciwnika x3.
Ogólnie jest trochę liczenia i czasem policzyć te wszystkie modyfikatory jest dość nużące, co zabija klimat sesji. Osobiście, dla mnie wyszło to bardzo średnio.
Jeżeli chodzi o walkę to skupie się tutaj na opisaniu jednego typu walki, a mianowicie konfliktu społecznego.
Nie wiem, kto wpadł na ten genialny pomysł, ale konflikt społeczny wyrzucaliśmy po dwóch sesjach. Jest to tak nienaturalny twór, który niestety po wyrzuceniu sprawia, że takie postacie jak Bard oparte defacto na skillach społecznych stają się prawie, że bezużyteczne.
Żeby wam to trochę zilustrować, o czym piszę:
Gracie sobie jakąś postacią i chcecie zastraszyć słownie jakiegoś parobka, aby wpuścił na nockę do siebie. W większości systemów robiliście test zastraszania, charyzmy itd na bazie testu przeciwstawnego i tyle.
NATOMIAST tutaj mamy punkty życia odpowiedzialne za rany "słowne" - punkty determinacji. Każda postać posiada ten typ punktów życia. A to prowadzi do tego, że żeby wygrać walkę na słowa, trzeba te HP zbijać. Obrońca może jednocześnie się bronić i jeżeli wygra to on następnie wybiera rodzaj ataku słownego. W trakcie sesji wygląda to kompletnie nienaturalnie, niedynamicznie i jest po prostu bezsensu.
Poza głównym core czyli systemem w podręczniku znajdziecie opis świata, rozdział o magii, runy, glify oraz opisy szkół wiedźminów, bestiariusz, a także przygodę wprowadzającą.
Bestiariusz jest bardzo ubogi i może szybko wprowadzić nudę na sesji. Przygoda jest dość średnia i zamiast tej polecam spróbować "Szklana Góra" - DARMOWA
Podręcznik stylistycznie moim zdaniem jest niejasny i nieczytelny momentami. Kolorowe tabelki wcale tego nie ułatwiają
Czy system jest godny polecenia?
To już zależy od Was. Z jednej strony pomimo tych wszystkich dziwności i trudności narracyjnie prowadziło mi się go świetnie, jednak mechanicznie jest to delikatnie mówiąc tragedia, która finalnie zabiła nam chęci do grania. Może w przyszłości jak dojdą dodatki wrócę spróbować do tego jeszcze raz, ale na ten moment Witcher RPG będzie leżeć na półce.
Wybaczcie jeżeli coś pominąłem, ale wróciłem z pracbaza, a bardzo mi zależało żeby to dzisiaj wrzucić Wołam dodatkowo @topewniejerzy
Jeżeli ktoś kocha Wiedźmina, powinien spróbować ale zalecam kupić używany podręcznik Gdyby ktoś chciał całą recenzję zapraszam na: https://keytorpg.pl/wiedzmin-rpg-recenzja/
Lubisz mój content? Chcesz dostawać więcej takich recenzji RPG i planszówek? Zapraszam do obserwowania mojego konta jak tagu keytorpg! #keytorpg
#gry
#gryplanszowe #grybezpradu #gryfabularne
fabbc166-ad04-4485-870e-2fa0a5d5ae0b
teluch

@Agresywna_Kremowka grałem w zeszłym roku na Pilkonie, jak sesja była poprowadzona bardzo fajnie, tak sam system jest... średni. Na dodatek miałem straszne problemy z odnalezieniem się na karcie, było tak jakoś dziwnie, no nie zgrywało mi się to.

Czytając trochę o systemie, spotkałem się także z zarzutami, że np jeśli grając kupcem trafi się sesja z dużą ilością walki, to jesteśmy bezużyteczni, ale nie dane mi było potwierdzić.


Kurcze, mam wrażenie że już chyba lepiej byłoby przeskoczyć na mechanikę Warlocka! albo Into the odd do odgrywania wieśka, niż używać dedykowanego systemu. :F

Agresywna_Kremowka

@teluch z tym kupcem true jak najbardziej parę osób polecało Year Engine spróbować

TheLastOfPierogi

@Agresywna_Kremowka ale z drugiej strony, autorom udało się przeskoczyć takie mechaniczne drewno jak "Wiedźmin: Gra Wyobraźni" z roku 2001, a to też jest jakieś osiągnięcie xD. IMHO koszmarny mechanicznie system, mam podręcznik i pomysł prowadzenia sesji odpuściłem po przeczytaniu zasad.

Agresywna_Kremowka

@TheLastOfPierogi dobrze, że chociaż to im się udało xD

ZMECHOL

@Agresywna_Kremowka Uniwersum kocham, podręcznik posiadam włącznie z dodatkami. Nigdy nie grałem i trochę żałuję że tych pieniędzy nie wydałem lepiej. To uniwersum zasługuje na coś lepszego.

Agresywna_Kremowka

@ZMECHOL zgadzam się w pełni!

Zaloguj się aby komentować