Uwielbiam klasyczną motoryzację.
Zdumiewa mnie wciąż pod wieloma względami.
Dziś mam dla Was szwedzką motoryzację.
Oto absolutny klasyk, który jest tak piękny i tak pożądany, że ceny za dobre okazy są dość wysokie.
Drogie Panie, drodzy Panowie,
Mam przyjemność przedstawić wam Volvo P1800 Royale.
Auto, które wywołuje u mnie przyspieszone bicie serca i gdybym miał go poprowadzić, miałbym drgawki na samą myśl. Gnałbym ile sił bym miał w nogach, aby zasiąść za tą kierownicą, odpalić silnik, wsłuchać się w jego miarową pracę i z całą dostojnością, oraz spokojem odjechać przed siebie.
Jest to absolutnie piękne auto, z wyjątkowymi kształtami i jak na tamte czasy, bardzo luksusowym wnętrzem. Wiem, wiem, gusta.. No ale nie o gustach dziś miałem pisać, prawda? I o nich raczej dyskutować nijak się da.
Dobra! Potrzebuję jedną, malutką sekundę aby uspokoić swoje myśli, skończę bezgranicznie zachwalać Volviaka i postaram się opowiedzieć Wam wszystko co wiem na temat tego cudownego auta.
Volvo P1800
Sylwetka auta nie jest kanciasta, co widać na zdjęciach. Ogólnie, klasycznym Volvom nie brakowało nigdy kanciastych kształtów i pod tym względem zawsze były wyjątkowe.
Ta sylwetka została zaprojektowana przez Włochów, początkowo P1800 miałoby być produkowane w Niemczech, ale koniec końców tym zadaniem zajęła się firma Jensen Motors - ulokowana w wielkiej Brytanii, lecz na samiutkim końcu produkcję przeniesiono do Göteborga.
Prace nad P1800 rozpoczęto w 1957 roku, zaś oficjalna produkcja trwała od 1961 roku, aż do 1973 roku. Volvo tym modelem chciało odrobić straty, po nieudanym sportowym P1900, które sprzedało się tylko w 68 sztukach. Całkowicie wyprodukowano 47492 sztuk P1800.
Jaka jednostka napędzała Volvo P1800?
Był to rzędowy czterocylindrowy silnik benzynowy, o oznaczeniu B18, który miał pojemność 1778 cm³ - 1.8L i osiągał moc 100 koni mechanicznych - 75 kW.
Z czasem produkcji auta, silnik był rozwijany, zaczęto stosować silnik B20, który w wersji B20E miał pojemność 2000cm³ - 2.0l i osiągał moc aż 130 koni mechanicznych.
Silniki modyfikowano już w Göteborgu. Warto tutaj zaznaczyć, że volvo z silnikiem B18 osiągał 9.5s do "setki", a jego prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h.
Powyższe fakty pokazują, że jak na lata 60' i wczesne 70' był to bardzo dobry wynik i generował nowoczesne jak na tamte lata odczucia z jazdy.
Jakie są inne parametry P1800?
Silnik był sprzężony z 4-biegową, manualną skrzynią biegów.
jego masa wynosiła 1194 kilogramów
Auta występowały w dwóch typach nadwozia - 2-dzwiowe coupe, oraz 3-drzwiowe shooting brake.
Ciekawostki
Pewien Pan Irv Gordon przejechał swoim Volvo P1800S 5,15 mln kilometrów.
Wszystkie te kilometry rejestrował od 1966 roku, gdy zakupił swój czerwony egzemplarz, aż do 2018 roku, gdy zmarł. Pojazd był używany przez niego aż 52 lata.
4,8 mln kilometrów to wynik, który został zapisany jako rekord świata pod nazwą "odległości przejechanej jednym samochodem przez tego samego kierowcę w celach niekomercyjnych"
Więcej o tym Panu możecie przeczytać tutaj
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/media/pressreleases/616
Słowem podsumowania..
Mam nadzieję, że mój post Wam się spodobał. To auto wywołuje pozytywne emocję i nadal wygląda bardzo ciekawie. Jak widzicie, jeden z kierowców jeździł takim autem dość długo. Moim zdaniem, warto byłoby mieć go w prywatnym garażu.
Źródła:
IPD The Volvo Specialists
https://www.instagram.com/liberiumphotography/?fbclid=IwAR05frJ6xafF-xvpiCT190oYA5RpKcM2qf4QdWyemNTCyjMZUTE6ECS7Vvg
https://www.instagram.com/4nerijus4_garage/?fbclid=IwAR1ktmFpvlJArnGaIiJQLXaHoBmiuoAEv303gWrv9yqsyVVvUod7V-jvAbk
VOLVO.
91ed064b-a123-4c9d-b3f4-1491031d4dad
30e61624-ffcd-404b-9e65-d9c305abaff1
d4803166-d85f-45e2-9ea5-32c1501f8ae8
39434c46-cc15-4512-b98f-e9c83e00497e
f77fe9d6-779b-4f3c-aebb-7a2de797d8ab
PapaNorris

Moim marzeniem jest kupić sobie kiedyś chociaż replikę Shelby Cobry

Havelock_Vetinari

@PapaNorris Podobno budują takie w Mielcu na Podkarpaciu, ale ceny raczej nie sa niskie. Trzymam kciuki!

Zaloguj się aby komentować