Trzy najważniejsze prawa dobrej administracji forum
hejto.pl#moderacja wiąże się z wysoką odpowiedzialnością, jest bowiem pierwszym frontem kontaktu portalu z użytkownikami, jest jego ludzką twarzą. Jest front-endem, na który składa się wygoda użytkowania strony. Z tego wzlędu moderatorzy powinni być rozpoznawalni i znani przez społeczność, oraz być przez nią szanowani - a na taki szacunek powinni wcześniej zasłużyć, jeszcze zanim otrzymają flagi moderatora.
Można to zrobić stając się wzorem do naśladowania dla innych użytkowników - wzorem najwyższej kultury i opanowania, wzorem poszanowania dla drugiego użytkownika, wzorem właściwego korzystania z portalu i wzorem prowadzenia przyjaznej dyskusji. Ważne aby moderator swoją własną osobą i swym własnym postępowaniem wprost reprezentował te wartości, których oczekuje od innych użytkowników, moderując ich treści.
I. Jeśli portal nie szanuje swoich użytkowników, użytkownicy nie szanują swojego portalu. To pierwsze i najważniejsze prawo, które powinien znać każdy dobry administrator.
Moderatorzy powinni także być aktywnymi użytkownikami - znają wtedy community, znają jego vibe, jego troski i obawy, jego układ, styl bycia, specyfikę i potrzeby. Znajomość community jest dla moderatora kluczowa, bowiem waży ona na jego zdolności do podejmowania właściwych decyzji oraz umiejętności skutecznego wypełniania oczekiwań community.
Dlatego radzę i sugeruję, aby moderacja była wyłaniana spośród użytkowników - dokładnie w taki sposób, jak odbywło się to na starych forach tematycznych, poprzez zgłaszanie kandydatury i głosowanie w ankiecie.
II. To moderator powinien zostać zaakceptowany przez użytkowników, a nie użytkownicy zaakceptowani przez moderatora. Jest to drugie prawo dobrej administracji.
Imo powinien także istnieć specjalny dział forum, w którym użytkownicy mogą w prosty posób komunikować się z serwisem, oraz składać skargi lub pochwały dla moderacji. Komunikacja ta jest niezwykle istotna, ponieważ community i portal stanowią nierozerwalną jedność. Bez portalu nie ma community - bez community nie ma portalu.
Wobec tego wyprowadzam trzecie prawo:
III. Komunikacja portal <---> użytkownicy musi być otwarta. Zawsze.
Piszę to jako jako były właściciel takiego forum tematycznego, jeszcze z czasów wynalazków jak phpbb by przemo, IPB i najwspanialszej z najwspanialszych - netykiety. Będąc właścicielem miałem "pod sobą" moderatorów, których reputacja ważyła na reputacji samego forum, dlatego ważne było dla mnie, aby ich zgodność z community była jak najlepsza.
Dzięki temu 95% użytkowników było bardzo zadowolonych z moderacji i sami bywali "moderatorami", sami z siebie pilnowali poziomu i kultury na forum, sami z siebie dbali o miłą i ciepłą atmosferę - a moderatorzy... mogli się dzięki temu obijać, rozpatrywać może kilkadziesiąt... zamiast kilkaset zgłoszeń dziennie, mogli udzielać się między użytkownikami na równi z nimi i dzięki temu budować szacunek użytkowników dla regulaminu i samego forum, swoją postawą, zaangażowaniem w tworzenie community i byciem jego aktywną częścią.
#wykop nie respektuje żadnego z powyższych praw, dlatego jest on doskonałym przykładem tego, jak nie należy administrować portalem.
Pozdrawiam
#afera #przemyslenia #gownowpis