Trzy najważniejsze prawa dobrej administracji forum

Trzy najważniejsze prawa dobrej administracji forum

hejto.pl
Przeczytałem całą treść niedawnej afery i po tym wszystkim pragnę wyjść z radą, która może w przyszłości pomóc portalowi #hejto gdy ten będzie zatrudniać nowych moderatorów.
#moderacja wiąże się z wysoką odpowiedzialnością, jest bowiem pierwszym frontem kontaktu portalu z użytkownikami, jest jego ludzką twarzą. Jest front-endem, na który składa się wygoda użytkowania strony. Z tego wzlędu moderatorzy powinni być rozpoznawalni i znani przez społeczność, oraz być przez nią szanowani - a na taki szacunek powinni wcześniej zasłużyć, jeszcze zanim otrzymają flagi moderatora.
Można to zrobić stając się wzorem do naśladowania dla innych użytkowników - wzorem najwyższej kultury i opanowania, wzorem poszanowania dla drugiego użytkownika, wzorem właściwego korzystania z portalu i wzorem prowadzenia przyjaznej dyskusji. Ważne aby moderator swoją własną osobą i swym własnym postępowaniem wprost reprezentował te wartości, których oczekuje od innych użytkowników, moderując ich treści.
I. Jeśli portal nie szanuje swoich użytkowników, użytkownicy nie szanują swojego portalu. To pierwsze i najważniejsze prawo, które powinien znać każdy dobry administrator.
Moderatorzy powinni także być aktywnymi użytkownikami - znają wtedy community, znają jego vibe, jego troski i obawy, jego układ, styl bycia, specyfikę i potrzeby. Znajomość community jest dla moderatora kluczowa, bowiem waży ona na jego zdolności do podejmowania właściwych decyzji oraz umiejętności skutecznego wypełniania oczekiwań community.
Dlatego radzę i sugeruję, aby moderacja była wyłaniana spośród użytkowników - dokładnie w taki sposób, jak odbywło się to na starych forach tematycznych, poprzez zgłaszanie kandydatury i głosowanie w ankiecie.
II. To moderator powinien zostać zaakceptowany przez użytkowników, a nie użytkownicy zaakceptowani przez moderatora. Jest to drugie prawo dobrej administracji.
Imo powinien także istnieć specjalny dział forum, w którym użytkownicy mogą w prosty posób komunikować się z serwisem, oraz składać skargi lub pochwały dla moderacji. Komunikacja ta jest niezwykle istotna, ponieważ community i portal stanowią nierozerwalną jedność. Bez portalu nie ma community - bez community nie ma portalu.
Wobec tego wyprowadzam trzecie prawo:
III. Komunikacja portal <---> użytkownicy musi być otwarta. Zawsze.
Piszę to jako jako były właściciel takiego forum tematycznego, jeszcze z czasów wynalazków jak phpbb by przemo, IPB i najwspanialszej z najwspanialszych - netykiety. Będąc właścicielem miałem "pod sobą" moderatorów, których reputacja ważyła na reputacji samego forum, dlatego ważne było dla mnie, aby ich zgodność z community była jak najlepsza.
Dzięki temu 95% użytkowników było bardzo zadowolonych z moderacji i sami bywali "moderatorami", sami z siebie pilnowali poziomu i kultury na forum, sami z siebie dbali o miłą i ciepłą atmosferę - a moderatorzy... mogli się dzięki temu obijać, rozpatrywać może kilkadziesiąt... zamiast kilkaset zgłoszeń dziennie, mogli udzielać się między użytkownikami na równi z nimi i dzięki temu budować szacunek użytkowników dla regulaminu i samego forum, swoją postawą, zaangażowaniem w tworzenie community i byciem jego aktywną częścią.
#wykop nie respektuje żadnego z powyższych praw, dlatego jest on doskonałym przykładem tego, jak nie należy administrować portalem.
Pozdrawiam
#afera #przemyslenia #gownowpis

Komentarze (7)

leon

Bzdura. Nie powtarzajmy błędów wykopu. Społeczność może być odpowiednio kształtowana aby uniknąć tego śmietniska, które się zrobiło na wykopie gdy doszło do niego trochę zwołujących się neuropków czy innych przegrywów.

Brak ci tego to idź na wykop.

bizonsky

@nirvikalpasamadhi w sumie dobrze napisane, dodam jeszcze że twórca nie musi moderować treści żeby nie narobić sobie i przy okazji swojemu produktowi problemow, lepiej te funkcję zwalić na kogoś innego żeby nie sprawiać wrażenia dyktatury w serwisie i takiej osobie kazać robić porządek z danymi rzeczami które wymagają porządku w opinii twórcy.


brak szmba, profit

bizonsky

@leon bzdura, to co napisałeś w ogóle jest od czapy w stosunku do wpisu OPa, chyba nic z niego nie zrozumiales

M_B_A

@leon nie dla segregacji, elitaryzmu i usuwania postów wg własnego widzimisię.


A artykuł bardzo ciekawy!

leon

@M_B_A no tak, lepiej kasować wedle twojego uznania...

M_B_A

@leon Nie rozumiem odpowiedzi. Ja właśnie nie chcę kasować

Emill

Jako aktywny moderator a później "zastępczy" administrator w latach '00 zgadzam się na całej linii.

Ale to były trochę inne czasy i inni ludzie - nie było tyle chamstwa, a wspólnie wypracowane zasady były respektowane - ale tu też trzeba zaznaczyć, że zasady miały na celu nie tylko chronić portal przed przygłupami, ale również dawał "prawa" użytkownikom, aby moderatorzy zbytnio nie przesadzali.

Obecnie zauważam, że na większości serwisów moderator to pan i władca i z jego zdaniem się nie dyskutuje.

Zaloguj się aby komentować