Tomki i tosie, pytanko jak rozpoznać akumulator do wymiany? Ja jestem prawie pewien ale dla pewności spytam.

U mnie objawy:
-po dłuższym postoju nie odpala ale otworzy samochód i radio gra
-napiecie po trzech dniach 9.1V
-ładowanie jest ok, podczas pracy silnika 14.1V

Jedyne co mi do łba wchodzi jeszcze to ewentualne zwarcie.
<br /> Zdjęcie dla uwagi
#mechanikasamochodowa #samochody
2bc57c33-2a5b-44aa-99b8-4183b8151a5f
Nemrod

"Warto zaznaczyć, że minimalne napięcie akumulatora do uruchomienia pojazdu to w większości przypadków granica ok. 11 V. Poniżej niej akumulator prawdopodobnie zostanie nieodwracalnie uszkodzony."

"Impulsem do wymiany akumulatora może być napięcie poniżej 11,9 V, odnotowane w momencie, gdy urządzenie znajdowało się w spoczynku."

emdet

@Koloalu możesz podjechać do punktu sprzedaży aku i poprosić o badanie opornicą. Generalnie wymiana to nie jest tak wielki koszt żeby z tym nie wiadomo ile czekać ¯\_(ツ)_/¯

Ja na przykład wymieniałem mimo że prąd rozruchowy cały czas był bardzo dobry, ale pojemność spadła na tyle że po tygodniu stania już nie odpalał.

Koloalu

I tak chcę jechać wymienić, ale tak dla pewności pytam

argonauta

w szanujących się sklepach z akumulatorami mają sprzęt do sprawdzenia takich rzeczy. może być tak, że coś kradnie ci prąd. to nic nie kosztuje zdiagnozować problem, o ile jak się pojawi kupisz u nich aku

Toarddd

@Koloalu A napewno nic ci prądu nie kradnie, bo może akumulator jeszcze dobry.

cebulaZrosolu

@Koloalu podobają mi się tego typu samochody, szczególnie citroen mehari ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Na Majorce tego sporo jeździ, fajne pierdziki


https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_M%C3%A9hari

dotevo

naładuj i zostaw na kilka dni. Jeśli spadnie poniżej 11V no to raczej czeka Cię zmiana. Jeśli dobrze trzyma to sprawdź miernikiem jaki jest pobór prądu w spoczynku. Tylko miernika nie zjaraj.

winiucho

@Koloalu Masz prostownik? podłącz i po kilku minutach sprawdź napięcie, a potem po godzinie, jeśli będzie się trzymało około 10V to masz zwartą jedną celkę.

LondoMollari

@Koloalu


  • Naładuj na 100%

  • Zmierz czy jest ~13V lub więcej tuż po naładowaniu

  • Wyjmij aku z auta, albo chociaż odepnij terminale

  • Poczekaj dzień dwa

  • Jeśli znowu spadnie do 9.1V czy nawet 10 to jest trup

  • Jeśli nie spadnie, i będzie mniej więcej tyle co po naładowaniu, to aku ok, a Ty masz zwarcie

libertarianin

na wpiętym Aku do pojazdu czasami pokazuje chujowo, więc jak mierzysz to upewnij się że odpięty jest

Pirazy

@libertarianin pierwsze slysze, wyjasnisz?

libertarianin

Miałem tak w Moto, coś obciążało go nawet przy wyłączonym w dziwny sposób i jebalo pomiary, nie było to jakieś duże obciążenie ale miało wpływ na napięcie

osobliwy

@Koloalu nie jestem ekspertem, ale problem z zapłonem to mogą być też świece. Poza tym przebicie gdzieś na przewodach.

Odczuwam_Dysonans

@Koloalu tak jak wyżej ktoś pisał - multimetr w rękę, naładuj aku, zostaw z odpiętą klemą na parę dni i jeżeli trzyma powyżej 12,5V, to raczej jest OK. Jeśli sam się rozładowuje, to masz zwarcie na celi - typowo w akumulatorze jest 6 cel, jeśli jedna jest zwarta, no to napięcie będzie spadać proporcjonalnie, do ~10V sam z siebie, bez obciążenia.

Może jednak być, że coś pobiera prąd "na lewo".

Jeśli aku jest, przynajmniej pozornie, OK, no to musisz szukać co pobiera prąd. Zapinasz szeregowo multimetr ustawiony na pomiar natężenia prądu (A). Jedną sondę przytykasz do bieguna akumulatora, drugą do klemy - może być minusowa, wszystko jedno zasadniczo. I paczysz.

Przez pierwsze parę sekund, w nowszych autach minut, pomiar będzie wysoki (miejmy nadzieję że nie tak wysoki żeby przepalić multimetr xD ale raczej nie, lata tak to mierzyłem) po parę amper bo systemy budzą się do życia. Jednak po jakiejś chwili powinno spaść do wartości spoczynkowej, czasem w nowszych autach trzeba otworzyć i zamknąć centralnym itp.

Tutaj wartość wzorcowa w jakiej powinien zamknąć się pobór, to ~0,05A. W Kubelwagenie osiągalne. W nowych autach zakładam 0,2A jako norma. Jak będzie powyżej 0,5A to już na bank coś drenuje akumulator - często to jest radio, ale różnie to bywa, najlepiej wypinać kolejno bezpieczniki ze skrzynki i obserwować jak się zmienia odczyt, gdzie spada i o ile - jak namierzysz obwód, no to sprawdzasz za co odpowiada, i dalej musisz wypinać odbiorniki już na aucie.

Koloalu

Dzięki wielkie za wszystkie odpowiedzi, mam prostownik i miernik także biorę się do roboty.

Zaloguj się aby komentować