Tarpan – polski pick-up dla rolnika z PRL-u - warzywa.pl

Tarpan – polski pick-up dla rolnika z PRL-u - warzywa.pl

warzywa.pl
Mija właśnie 50 lat, gdy z taśm produkcyjnych zjechały pierwsze polskie Tarpany – samochody dla rolników. Miały zastąpić jeszcze wówczas wszechobecne na na wsiach furmanki i masowo zmotoryzować rodzime rolnictwo. Plan był dobry, ale powstał w PRL-u, więc coś musiało pójść nie tak. Choć pomysł na agro pick-upa był bardzo dobry. [...]

Konstruktorzy dostali zielone światło, wzięli się do pracy i wkrótce po wielu modyfikacjach powstały pierwsze jeżdżące prototypy. Niedługo później auto dla rolnika z wybraną w konkursie nazwą Tarpan weszło do seryjnej produkcji. Czyli co, udało się? Prawie. [...]

Patrząc na jakąkolwiek wersję Tarpana, trzeba przyznać, że wizualnie to był naprawdę piękny projekt. W krajach “szczęśliwej” demokracji ludowej nie miał żadnego odpowiednika. Ładnie narysowane linie nadwozia nie przeszkadzały w stworzeniu ogromnej 3-osobowej kabiny. W jednej z wersji nadwoziowych mogła ona być szybko powiększona do 6-osobowej przez rozłożenie tylnej grodzi i kanapy, kosztem przestrzeni na pace. [...]

#polska #motoryzacja #historia #motoryzacjaprl #technikarolnicza

Komentarze (2)

ramen

@Mr.Mars To był totalny trup. Potrafił się zepsuć w trakcie pierwszej jazdy z fabryki. To były czasy braku wszystkiego i szukania oszczędności. Do dzisiaj nie przetrwał żaden egzemplarz, a te które nie zardzewiały, właściciele wrzucali do kamionek i jezior.

Tu jeden z filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=kzbvWbLL50Q

SonyKrokiet

@Mr.Mars Tarpan z okazji jubileuszu doczekał się nawet własnego kącika na tegorocznej Autonostalgii ( ͡° ͜ʖ ͡°)

76b78f88-db38-484d-8378-a456ba23a715
5a0afaad-8ad1-438a-9209-b0c30e996724

Zaloguj się aby komentować