Sprawiedliwości ci się zachciało? Może jeszcze frytki do tego?

#jebacpis #bekazpisu #polityka #putinowskapolska #zostaniecierozliczeni
72282ad6-6394-43af-a7f1-c5b0499cec7f
Szwester_Majester

@Wyrocznia Fiufiu kolejna rozdmuchana "aferka", luźna guma Janusz Kołolsky jakoś to zateguje zwyczajowym bełkoTuskiem

lurker_z_internetu

Aż mnie zaciekawiło co jest tym generatorem liczb losowych dającym 9-cio cyfrową liczbę naturalną. Książka telefoniczna? Niech ktoś sprawdzi +48 510 069 972, może Ziobro odbierze.

Wiertaliot

@lurker_z_internetu A co, nie masz telefonu?

lurker_z_internetu

@Wiertaliot trochę się wstydzę.

globalbus

@lurker_z_internetu bo generator liczb losowych, taki komputerowy, generuje właśnie liczbę n bitową. Potem modulo, żeby wyszła liczba z zakresu lub inny sposób normalizacji

lurker_z_internetu

@globalbus Funkcje zwracające losowe wartości o rozkładzie jednostajnie ciągłym w językach wysokopoziomowych zazwyczaj generują liczby zmiennoprzecinkowe w zakresie 0-1. Jeżeli pochodziłaby z 64-bitowego generatora sprzętowego to ta wartość byłaby nieprawdopodobnie mała - jakieś 0,0000000001% szansy, że trafi się mniejsza. Jeżeli zastosowano funkcje zwracająca liczbę naturalną to czemu nie zastosowano przedziału 1-4 zamiast robić modulo. To jest bardzo dziwna wartość.

lurker_z_internetu

@globalbus o panie, na pewno tam piszą skryptu w Bashu, albo programy w C. W jakiej implementacji C to by była możliwa wartość? Nie w GCC, ani LLVM.


Raczej myślałem o Excelu: https://support.microsoft.com/en-us/office/rand-function-4cbfa695-8869-4788-8d90-021ea9f5be73 . Python też zwraca 0-1, https://docs.python.org/3/library/random.html#random.random , ale tego nie podejrzewanym.


Mogłaby to też być apka w C#, gdzie jest metoda zwracająca Integera, ale nadal lepiej by było zrobić coś co zwraca liczbę z podanego zakresu, np. ta https://learn.microsoft.com/pl-pl/dotnet/api/system.random.next?view=net-8.0#system-random-next(system-int32-system-int32)


Mówię Ci, że to numer telefonu.

globalbus

@lurker_z_internetu ale to się sprowadza do tego, jak działają algorytmy programowe, będące generatorami liczb losowych. One operują na liczbach całkowitych, jak masz zakres, to masz niejawnie modulo. Jak potrzebujesz większych liczb, to pobierasz z generatora więcej bajtów i tyle.

rm-rf

@lurker_z_internetu o funkcji random to można książkę napisać i kiedy random jest random. Mój znajomy dostarcza random do kasyn internetowych bo oni nie chcą mieć tego na swojej głowie. Najgorsze zacząć z nim temat random w IT. Kurwa wieczór zjebany xD

lurker_z_internetu

@globalbus algorytmy są zawsze pseudolosowe, jedynym źródłem prawdziwej losowości są zjawiska fizyczne.


Różnica polega na tym, że generatorowi pseudolosowemu możesz ustawić znaną sekwencję zmieniając ziarno. To dosyć gruba sprawa w takich tematach.


Generatory losowe nie dają liczb całkowitych, one nawet nie wiedzą czym liczby całkowite są. Dają zestaw bitów, które my sobie interpretujemy jak chcemy. To może być nawet losowy ciąg bajtów jako np. klucz szyfrowania.


W Linux np. pobierasz liczy losowe czytając z `/dev/random`, dostajesz strumień bajtów i robisz z nim co chcesz. GNU C chyba nawet z niego czyta 4 bajty i zwraca jako `unsigned long`.


Nadal ta liczba wydaje mi się strasznie dziwna, a z jakiegoś powodu ja podali, skoro nie napisali po prostu, że generator wylosował 1.

lurker_z_internetu

@globalbus myślisz, że oni mają jakieś urządzenia w stylu kalkulatorów co pokazują losowe wartości?


@rm-rf W serwerowych procesorwch to wiem, że korzysta się m.in. z szumu przesyłu danych kart sieciowych i wiem, że kilka innych źródeł istnieje. Temat bardzo ciekawy i ważny.

rm-rf

@lurker_z_internetu ta, ale dla 95% serwisów ten random dostarczany przez prng to świat i ludzie a te 5% to już się zaczyna wariactwo

lurker_z_internetu

@rm-rf prawda, ale trng nie nastawiasz na oczekiwany wynik nawet mając do niego pełen możliwy dostęp.

Zaloguj się aby komentować