Pomimo że FSO Polonez pojawił się na naszych drogach już w 1978 roku, paleta nadwoziowa przez długi czas była bardzo okrojona. Aż do lat 90. w ofercie był pięciodrzwiowy liftback, oraz w krótkich seriach pojawiały się jego trzydrzwiowy odpowiednik oraz niewiele różniące się od tegoż "coupe". Pomimo przymiarek do produkcji wersji sedan (pierwszy prototyp pojawił się w 1982 roku), FSO wypuściło na rynek model Atu (oparty na modelu Caro) dopiero w 1996 roku. Najsensowniejsza zaś odmiana, czyli kombi, pojawiła się dopiero pod zarządem Daewoo w 1999 roku. Ktoś, kogo stać było na Poloneza, a jednocześnie potrzebował większej przestrzeni bagażowej miał do dyspozycji jedynie nadmuchaną wersję Cargo. Paróweczkowy wolny rynek lat 90. na szczęście zareagował na brak wersji kombi. Mianowicie z pomocą przyszła firma Walent, z podwarszawskiego Piaseczna. Pan Zbigniew Walczewski opatentował akcesoryjną tylną klapę do Poloneza Caro, powiększającą jego możliwości przewozowe. Klapa ta, wykonana z laminatu poliestrowego wzmacnianego włóknem szklanym, do zamontowania nie wymagała dodatkowych przeróbek (oprócz malowania pod kolor nadwozia). Wyposażona była w ogrzewaną tylną szybę, oraz wycieraczkę ze spryskiwaczem pochodzącą z FSO 1500 Kombi. Akcesorium te, choć wątpliwej urody, spełniało swoją funkcję, powiększając przestrzeń bagażową Poloneza do wymiarów 730x750x900 mm (bez składania tylnej kanapy).
#motoryzacja #samochody #polonez #czarneblachy
@efceka gwoli ścisłości pierwsze poważne przymiarki do sedana i kombi miały miejsce po 1992 roku, ale później priorytet zyskał sedan bo prestiż kurła XD a produkcyjne kombi to defacto sedan z laminatową dokładką XD btw te klapy walent chodzą w chorych cenach teraz XDDD
@efceka Widywało się kiedyś takie tu i ówdzie, nie wiedziałem że to nie była fabryczna modyfikacja. A wczoraj wracając z pracy widziałem jakiegoś śmiałka w podrdzewiałym Atu, ciekawe czy to jego daily, czy projekt graciarza.
@Boyce_Eaman Podpowiedź: projekt wyglądałby tak:
@efceka Miałem na myśli że może ktoś ma Atu jako projekt do renowacji ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@SonyKrokiet Zrobić formę z jednego i można hajs trzepać, swego czasu przody do Neoplana K4016td robiła jedna firma na zamówienie w warszawie na Chłodnej bo jako jedyni mieli formy, bo byli autorami tego faceliftingu w 1998 a że to była krótka seria 43+3 autobusów to Solaris miał wyjebkę na serwis techniczny, chyba większość z Olibusów skasowano przedwcześnie z uwagi na pęknięcie przedniej szyby, też innej niż seryjna z Neoplanów z tamtego czasu.
@efceka to jak już przy patologiach z kombiakami jesteśmy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@MarianoaItaliano stawiam że chodzi o patent XD firma istnieje (teraz zajmują się bodajże skrzyniami automatycznymi) więc możliwe że przedłużyli sobie prawa patentowej do tej klapy, no i możliwe że mają dalej formy do niej; widziałem też że paru właścicieli zrobiło własne nadbudówki
@SonyKrokiet Ta jest moja ulubiona
Zaloguj się aby komentować