Komentarze (2)

Serek_Niehomogenizowany

Ile tam jest bzdur nagadanych, to widzi każdy, kto miał większy kontakt z pneumatyką. Już kilkanaście albo i więcej lat temu Festo wypuściło coś, co nazywa się "fluidic muscle", można sobie wygooglować. Produkt jest dostępny na rynku, każdy może go sobie kupić, więc to żaden prototyp ani nic takiego. Mięsień pneumatyczny to żaden nowy wynalazek.

Zrobili też demonstrator technologii w postaci korpusu androida i zachowywało się to dużo lepiej, niż ten prototyp z filmiku:

https://youtu.be/2iG1ybuchx0

Nie wyobrażam sobie, ile to musiało kosztować, ale dużo. I z tego względu nie zostało nigdy wprowadzone na rynek jako robot. Dopiero niedawno wprowadzili na rynek 6-osiowego cobota pneumatycznego, a to ma nadal tylko 6 osi - czyli przekładając to na rękę, 5 palców i obrót nadgarstkiem... I zrobiła to firma, która od kilkudziesięciu lat robi najnowocześniejsze na świecie rozwiązania pneumatyczne.

Już o "rewolucyjności" tego śmiesznego rozdzielacza nawet nie wspomnę, bo każdy chyba widzi, jak bardzo rewolucyjny jest to element - rurka z kilkoma króćcami. W dodatku wklejonymi. Już widzę, jak to pracuje dłużej przy wyginaniu, skręcaniu itd.

Nie bez powodu roboty są elektryczne. Powietrze jest medium upierdliwym i drogim. Upierdliwym, bo przecieka, bo jest ściśliwe, bo wymaga skomplikowanej i drogiej armatury do precyzyjnego wysterowania. Zawory proporcjonalne to nie są tanie rzeczy. Nie wyobrażam sobie, jak oni chcą to oczujnikować, żeby zamknąć pętlę sprzężenia zwrotnego i zrobić z tego serwonapęd, żeby jednocześnie nie kosztowało zbyt dużo.

A już abstrahując od konstrukcji, to jak oni sobie wyobrażają zasilenie tego robota, jeżeli kiedykolwiek taki powstanie jako całość? Będzie za sobą ciągnął wąż pneumatyczny od sprężarki i dodatkowo kabel zasilający? Czy może planują zamontowanie sprężarki/kompresora na pokładzie? Jak to zasilić? Z baterii? Przecież sprężanie powietrza to proces bardzo nieefektywny. Już na samej zamianie energii elektrycznej w sprężone powietrze straty będą ogromne. Już nie wspominając o tym, że taka ilość pneumatycznych elementów ruchomych, z setkami złączek, będzie generować przecieki non stop.

To nie ma prawa działać i nie będzie działało. Sztuka dla sztuki, finansowanie dla zapewnienia pracy inżynierom biorącym udział w projekcie.

Janpawel2.1

To ma być hydrauliczne a nie pneumatyczne.

Zaloguj się aby komentować