-
Wariant 710 operacji na dobę został odrzucony jako niewykonalny przez oddziaływanie środowiskowe. Okęcie ma obecnie wspomniany limit 600 operacji. Dopowiem, że ograniczenia środowiskowe są niezależne od infrastruktury na samym lotnisku.
-
Projekcje wzrostu ruchu lotniczego do 2035. Poziom z 2035 Okęcie prawie osiągnęło w 2019 roku, a w tym roku przebije.
Wniosek? Okęcia nie da się rozbudować poprzez ograniczenia środowiskowe. Od tamtej pory samoloty są trochę cichsze, ale jak liczył Maciej Wilk na realnych punktach przyznawanych samolotom lądującym na Okęciu mowa o góra 30-40 operacjach na dobę więcej.
Sam dokument https://www.eib.org/attachments/registers/56013347.pdf
Dokument Biura Planowania Warszawy do którego się odwołuje https://silo.tips/download/biuro-planowania-rozwoju-warszawy-spoka-akcyjna-warszawa-ul-batorego-16
#cpk #gospodarka #polska
@TenebrosuS A dlaczego nie można skierować ruchu na wiejące pustką tańsze lotniska w Radomiu, Lublinie i Łodzi choćby administracyjnymi decyzjami - linii nie stać na kupno slotu na Okęciu to wypierdalać, tak ja np. robi Heathrow. Okęcie zostawić dla najbardziej prestiżowych przewoźników: LOT, BA, Lutfhansa, Emirates i takie tego typu.
@MarianoaItaliano okęcie nawet dla tych największych przewoźników jest za małe.
@MarianoaItaliano nie można skierować ruchu administracyjnie, bo jest to niewykonalne ze względu na obwarowania UE. Teoretycznie jest możliwy administracyjny podział ruchu i stworzono do tego nawet unijne przepisy, ale nikt go do tej pory nie zrobił. Wiesz dlaczego? Bo trzeba wykazać niedyskryminujące kryteria wobec przewoźników kierowanych na inne lotniska, a to jest niemożliwe. Maciej Wilk to tłumaczył na twitterze, że jak był jeszcze LOTcie to się nad tym zastanawiali i doszli do wniosku, że się nie da. Ani pojemność silników samolotów(każdy przewoźnik, który ląduje na Okęciu ma różne samoloty), ani odległość tras(bo przewoźnicy hubowi mają tez krótkie trasy), ani żadne inne kryteria nie pozwalały na rozróżnienie przewoźników hubowych od niskokosztowych w sposób niedyskryminujący. A na lotnisku sloty według prawa UE przyznawane są w postępowaniach niedysktyminujących przypominających przetargowe.
@bleblebator-bombambulator WizzAira, czartery i wycieczki wysiudać do Radomia i już ile slotów się zwolni.
@TenebrosuS Szkoda, bo rozwiązałby to najtańszym kosztem i jeszcze z korzyścią dla tych mniejszych portów lotniczych...
@MarianoaItaliano Mi nie szkoda, bo z tego co wiem na Okęciu zostało wstępnie zaplanowane w uzgodnieniu z Warszawą urbanistyczne bardzo fajne nowoczesne osiedle na miarę XXI wieku. Zupełnie pomijając, że po sprzedaży gruntów Okęcia państwo przy CPK wyjdzie na zero albo nawet na plus.
@MarianoaItaliano Tutaj nie chodzi tylko o przekierowanie ruchu ale o zbudowanie całej infrastruktury logistycznej opartej na lotnictwie. Polecam ten wywiad, dużo wyjaśnia w kwestii CPK
@MarianoaItaliano Właśnie dokładnie to Ci opisał @TenebrosuS - nie masz możliwości stworzyć takich przepisów by low-costy dać na Modlin lub Radom a Lot na Chopina - UE to blokuje.
Co do robienia "duo, trio, qadro - portów" - to Ci odpowiem z jako pasażer, w życiu nie namówiłbyś mnie na skorzystanie z czegoś takiego. Załóżmy że mój lot krajowy ląduje w Radomiu, a międzynarodowy startuje z Chopina. Nie ma takiej siły, żebym tałaszczył się między tymi lotniskami przez półtorej-dwie godziny. Polecę przez Schiphol lub DeGaulla, tam na luzaczku przejście między bramkami to max pół godziny, a bagaże jadą przez sortownię. A wiesz dlaczego - bo to są huby.
Największą zaletą hubu jest zbieranie pasażerów z lotnisk lokalnych (bliższych lub dalszych). Mając dużą bazę pasażerów, chcących lecieć w różne miejsca, możesz w te różne miejsca latać często. Zamiast raz na tydzień, to codziennie. Codzienny lot do jakiegoś celu, ściąga pasażerów, co pozwala zagęścić siatkę połączeń itd. Tak to się kręci.
Ale żeby sobie tak dokładać loty, to musisz mieć zapas na lotnisku. Na Chopina nie ma żadnego zapasu. I nie będzie, bo nie będzie dodatkowych slotów na operacje lotnicze (lądowania i starty samolotów). Nawet jeśli uda się zmienić decyzję środowiskową i jakoś poradzić sobie z mieszkańcami Warszawy, to nie ma miejsca, bo rozbudowa wymaga powiększenia wszystkiego - dołożenie pasa, miejsc postojowych dla samolotów, powiększenie terminala i sortowni bagaży. Na czas rozbudowy (pewnie 3-5 lat) trzeba by ograniczyć ruch - masakra, bo już jest za mało. To po zakończeniu rozbudowy dostaniesz ulep, który zgodnie z szacunkami, na starcie będzie ... za mały.
Dlatego CPK (a w zasadzie część: CPL) jest tak cholernie potrzebny. W dystansie od miasta, więc loty dzień i noc, pełno miejsca, ewentualna rozbudowa to luzik, bo w koło pola, a nie miasto. No i wszystko w jednym miejscu. Latałbym jak pojebany.
@TenebrosuS Okęcie ma obecnie 660 slotów i po cudach z limitami można zwiększyć przepustowość do 27 mln pasażerów, tylko po co, skro za kilka lat i tak trzeba będzie znowu się głowić co dalej. To jak pudrowanie trupa.
@rebe-szunis limit operacji na Okęciu to jest ~600 operacji na dobę z rozbiciem na 560 operacji w ciągu dnia w godzinach 6
@TenebrosuS Wydawało mi się, że Wilk wspominał o 660, ale mogłem coś pomieszać.
Zaloguj się aby komentować