czyli
Hyundai Accent
Kojarzycie Hyundaia Accenta, a dokładniej jego pierwszą generację z lat 90., tą, która zastąpiła model Pony? Jeśli tak to okej, spoko, jeśli nie – cóż, nie dziwię się. Ten samochód koreańskiego czebola (ichniejsza odmiana zaibatsu, czyli koncernu) był na tyle generycznym wyrobem koreańskiego producenta, że można go pomylić z innymi azjatyckimi pojazdami z tamtego okresu. Sam Hyundai przez długi czas nieźle robił takie nijakie i dosyć nudne _dupowozy_ , jednak cieszące się całkiem niezłą renomą – można dyskutować czy to był poziom trwałości starych Corolli albo Golfa II, no ale trzeba uczciwie przyznać że przy włoskich odpadach lepionych z plastiku i stopu włoskiej stali z makaronem, było mu daleko.
Sama historia Accenta jest, no cóż, tak porywająca jak czytanie instrukcji obsługi odkurzacza; w latach 80. Pony był nieźle odbieranym wozem, kompaktem bazującym na kupnej mechanice, a dokładniej od Mitsubishi; żeby nie było, koreańskie Daewoo, do którego zmieniają biegi motoalternatywki, korzystało z oplowskiej mechaniki (chociaż tutaj bardziej by pasowało stwierdzić że to było GM – wszak Opel wtedy należał do nich, a nie do dziwnego koncernu o nazwie statku ko(s)micznego). Kanciaste kształty Pony zaczęły powoli wychodzić z mody, toteż logicznym był stworzenie następcy, tym razem bardziej obłego – powoli obłe kształty zaczęły z powrotem wracać do łask i uznawano je za całkiem „nowoczesne”. Jako iż Hyundai to marka koreańska, to wyszło no cóż…
Żeby być uczciwym, swoistą „azjatyckość” Accenta można wyczuć z kilometra; dla jednak to będzie wada, dla innych zaleta, a inni będą mieć to w poważaniu, no bo kurde, to zwykły wóz, a nie limuzyna do lansu. Finalny efekt końcowy jest jednak taki, że tragedii nie ma – mam wrażenie że wersja trzydrzwiowa ma ciut więcej charakteru od wersji pięciodrzwiowej i sedana – tak, oferowali go w trzech wersjach; 3D wygląda jak krewniak Hyundaia Coupe z podobnego okresu, zaś dwie pozostałe jak nielicencyjne, generyczne samochody tworzone na potrzeby sandboxów typu GTA czy Saints Row; krótko mówiąc, be i fuj . Sam pojazd – zależnie od rynku – nosił nazwę Accent lub Excel; był składany w Indonezji jako Bimantara Cakra. Nazwa Accent miała być skrótem od Advanced Compact Car of Epoch-making New Technology .
We wnętrzu auta mogły się pomieścić 5 osób; pojemność bagażnika wynosiła niecałe 350 litrów wersji hatchback, i 305 sedan, zaś zbiornika paliwa 45 l. Stylistyka deski rozdzielczej i wnętrza, no cóż, była – suwaki nawiewu i ogrzewania oraz obłe kształty zdradzały pochodzenie oraz okres, z którego pochodzi auto. Jeśli chodzi o wyposażenie, to najtańsze wersje nie miały zegarka i posiadały prędkościomierz, paliwomierz i wskaźnik temperatury; obrotomierz był w bogatszej wersji. Z wyposażenia dodatkowego, oprócz chociażby zegarka czy instalacji pod radio (antena była przykręcana lub chowana ręcznie na przednim błotniku), można było zamówić wspomaganie kierownicy, poduszkę powietrzną, spoiler (wersja 3D) czy elektrycznie sterowane szyby i lusterka – ABSu nie oferowano w tej generacji.
Do napędu zastosowano silniki z serii Alpha, motor SOHC 1.3/84 KM oraz silniki DOHC 1.5/90 KM i 1.5/99 KM – ten ostatni stosowano w wersji GT. Jednostki łączono z pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegowym automatem ; napęd przenosił się na przednie koła; zależnie od konfiguracji, Accent rozpędzał się do 170-180 km/h, a przyspieszenie wynosiło około 12-13 sekund do „setki”. W zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, wahacze oraz sprężyny; wersja hatchback miała opony 155 R13, zaś sedan – 175 R14. Wymiary samochodu wynosiły 4.11 metra długości (sedan miał 4115 mm), 1.62 metra szerokości oraz 1.4 metra wysokości; masa własna wynosiła 935-970 kg.
Hyundai Accent, o oznaczeniu kodowym X3, był produkowany od 1994 (czasem źródła wspominają o ’95) do 1999 roku; w 1997 roku przeszedł lifting – wersja 3D otrzymała inne tylne lampy i zderzaki, zaś 5D i sedan inne przednie światła czy atrapę. Oprócz Korei Południowej, samochód montowano także między innymi w Turcji, Indonezji (jako Bimantara) czy Egipcie; były plany montowania auta w zakładach Dacii – TEJ SAMEJ OD Lastuna i Liberty XD – ale przekreśliły je wykupienie rumuńskiej marki przez Renault. Podobnie jak wspomniana wyżej Corolla, Golf czy chociażby Astra, Accent powstaje do dzisiaj. W Polsce Accent był jednym z pierwszych modeli sprzedawanych przez oficjalną sieć koreańskiej marki. W ogólnym rozrachunku Hyundai Accent X3 jest zwykłym, nudnym, azjatyckim wozem, nie wyróżniającym się na tle konkurencji – no może pod względem ogólnej „populacji”.
Podobnie jak Palio Weekend, tak i z Accentem (dokładnie wersja 3D 1.3 z ’98 roku) miałem do czynienia. Samochód w momencie kupna miał 6 lat i prawie 190k km przebiegu; w momencie odsprzedaży miał około 255k km i 13 lat. Przez ten okres eksploatacji jedyną poważną awarią był ukruszony kabel od masy z akumulatora; poza wymianą filtrów, oleju czy klocków i tarcz oraz amortyzatorów jedynym poważniejszym defektem były „umierające” podnośniki szyb. JEDYNYM XD W porównaniu z Palio Accent był synonimem niezawodności, NIGDY nie było problemów z odpaleniem i w trasie; deska rozdzielcza, choć nudna i nijaka, była zdecydowanie lepsza jakościowo od włoskiej, chociaż też nie wybitna. Jedynym poważniejszym mankamentem była rdza na poszyciu i odłamujące plastiki zewnętrzne – ot, standard budżetowych wozów. I TYLE i AŻ TYLE. Da się zrobić dobrze auto włoscy fanboje? No jak widać się da, tylko nie ze znaczkiem Fiata. XD
Swoistym impulsem do opisania tego wozu był jego brak na drogach – poważnie, jeszcze te 5-10 lat temu nie było większych problemów z kupnem za „dobry piniondz” zadbanego egzemplarza. W momencie pisania tego artykułu, ofert sprzedaży Accenta były dosłownie DWIE – tyle samo co chociażby rzadszego Jeepa M715; samego auta widziałem w ruchu dosłownie JEDNĄ sztukę w ciągu ostatniego kwartału. Cóż więc zdecydowało o wybiciu tych aut? Rdza i dość średni brak części; mimo wszystko koreański shitcar cierpi na to samo co azjatyckie wozy i pojazdy mniej popularne od Astr/Golfów/innych BMW – nie wszystkie części są dostępne od ręki; ponadto auto ma dość niską wartość (średnia cena w ogłoszeniach to było 3-5k za zadbany egzemplarz albo i mniej) no i cusz – nikt nie daje uwagi o to XD. Osobiście nad tym nie ubolewam, no bo taka rola motoryzacyjnego AGD – mają jeździć, a nie być przedmiotem spekulacji pseudoekspertów i motoalternatywek z Warszawy.
#autakrokieta - tag i społeczność już działa, hurra XD
#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #hyundai
Źródła: „Dobre tradycje” autorstwa J. Ambrozika, z czasopisma „Motor”, nr 10/2007; katalog „Samochody Świata 1997”, rozdział „Korea Południowa” oraz „Dane techniczne” Auta5p Motofakty oraz EN Wikipedia
Hyundai Excel - wersja przedliftowa oraz poliftowa
Accent 3D, zwykła wersja oraz GT
wersja 5D
deska rozdzielcza, bagażniki wersji 3D, 5D i sedan oraz silniki 1.5 i 1.3
sąsiad miał 2 albo 3. O
@SuperSzturmowiec yup, koreańce rdza żre jak miło XD
Zestawianie tego z produktem wstydu jakim było Palio ma średni sens...co ciekawe, mimo wszystko uniacze i pochodne nadal żyją i można je kupić czego nie można powiedzieć o Accent. Przepraszam, były też w tym okresie "normalne" fiaty a nie modele "schodzące" dla niedojrzałych rynków zbytu...właściwym konkurentem tego modelu było właściwie Punto do którego ten gruz nie miał startu. Ratował go jedynie silnik od mitsu. W ogóle zestawienie tego czegoś do ówczesnych kompaktów to nieporozumienie - hyundai dopiero się uczył jak nie robić gównianych aut. Najlepszy fikołek tutaj:
"trzeba uczciwie przyznać że przy włoskich odpadach lepionych z plastiku i stopu włoskiej stali z makaronem, było mu daleko." - tak się składa, że mogłem użytkować w podobnym okresie koreańską i włoską motoryzację...i to była przepaść imo. A porównywanie tego do Corolli i Golfa - mistrzostwo świata.
@SonyKrokiet tak, a w USA niewolnicy dalej przymusowo zbierają bawełnę.
Hyundai w tamtych czasach to był wynalazek pokroju obecnego SsangYonga, a SsangYong wówczas był wynalazkiem grającym w zupełnie innej lidze. Mniejsza o to. Accent nie był konkurencyjny wobec Punto bo owe było na prawdę porządną konstrukcją - dynamiczną, ładną, tanią i ekonomiczną. W zasadzie nie wiem co mogło ludźmi kierować w zakupie Accenta.
@100mph ćpunto jak i inne fiaty z tamtego okresu ssały i to mocno XD dlatego ludzie kupowali azjatyckie wozy bo może mniej atrakcyjnie wizualne, ale były trwalsze (chociaż włoskie czy azjatyckie rdza żarła równo XDDD) - u nas swoje zrobiły pewexowe corolla czy charade, chwalone przez użytkowników, czego nie można powiedzieć o włoszczyźnie XD
@SonyKrokiet Jestem aktualnie użytkownikiem Accenta LC 1.3 na prawie pełnym wypasie (abs, 4x airbag, automat, klimatyzacja, pełna elektryka). Z wad zdecydowanie za wysokie zużycie paliwa (8,9l/100 lub 11,2 gazu +1 l benzyny), brak mocy, niski zwis przedni, słabe hamulce, rdzewieje prawie jak polonez. Z zalet bardzo prosta kontrukcja, łatwa w naprawie, wygodne fotele. Kupiłem mocno zaniedbany egzemplarz, więc lista naprawy wywołuje pewne xD
NAPRAWY
1-3/2022
ŚWIECE ZAPŁONOWE FEBI 13432 21,60 ZŁ
FILTR KABINOWY FILTRON K1214 - 18,25 ZŁ
FILTR POWIETRZA FILTRON AP114 - 14,19 ZŁ
FILTR OLEJU PZL SĘDZISZÓW PP484 - 12,88ZŁ
OPONY Goodyear Vector 4Seasons G2 175/70 R13 82 T - 1048 ZŁ
USZCZELKA PRZEWODU TERMOSTATU EPS 1.890.578 - 14,70ZŁ
PRZEWODY ZAPŁONOWE NGK 5506 - 46,45 ZŁ
KLEMA AKUMULATORA MINUS - CASTEELS 3228 MP.907290 - 23 ZŁ
POLEROWANIE ZMATOWIAŁYCH REFLEKTORÓW - 140 ZŁ
FELGI - ATT Gemini 5,00x13 4x100.00 ET35 - 1396 ZŁ
4-6/2022
KOMPLET WYCIERACZEK HQ Automotive - 76,85 ZŁ
WYMIANA OLEJU SKRZYNI BIEGÓW VAICO V60-0208 5L - 236 ZŁ
2X ŁOŻYSKO KOŁA TYLNEGO (SKF VKBA 3270 - 599,46 ZŁ)
KLOCKI HAMULCOWE (BRECK 21012 00 701 00 - 62,38 ZŁ)
2x końcówka drażka sterowniczego (GSP S070209 73,92 ZŁ)
SKRAPLACZ KLIMATYZACJI (HART 610 266) + OZONOWANIE + NOWY CZYNNIK (970 zł)
2x TARCZA HAMULCOWA TEXTAR 92128500 (214, 66 ZŁ)
2x BĘBEN HAMULCOWY Brembo 14.C013.10 (237 ZŁ)
ZESTAW SZCZĘK HAMULCOWYCH Brembo S 30 517 (72,56 ZŁ)
DŹWIGNIA ROZPIERAKA SZCZĘKI HAMULCOWEJ PRAWA (HYUNDAI OE 58366-24000 - 15 ZŁ)
INSTALACJA LPG STAG 200 GOFAST (3000 ZŁ)
7-9/2022
WYDECH PRZEDNI (BM CATALYSTS BM50012 - 263,60 zł)
USZCZELKA WYDECHU (4MAX 0219-06-0182P - 19,07 zł)
SONDA LAMBDA (BOSCH 0258986627 - 270 ZŁ)
2x PODUSZKA stabilizatora przód (A.B.S. 271285 - 30,19 ZŁ)
Uszczelka pompki spryskiwacza (HYUNDAI OE 98622-14200 - 22,99 ZŁ)
PRAWA PODUSZKA SILNIKA (HYUNDAI OE 21810-25010 - 580 ZŁ)
4X GŁOŚNIK (PHONOCAR 2043 369 ZŁ)
2X ŁOŻYSKO KOŁA PRZEDNIEGO (SKF VKBA 3907 - 144 ZŁ)
OSŁONA PRZEGUBU (SKF VKJP 01001 - 38,14 ZŁ)
2x TULEJA DOLNA WAHACZA (FEBI 41393 - 33,64 zł)
ŁĄCZNIKI STABILIZATORA (HYUNDAI OE 54830-17010/54830-17020 - 298,60 ZŁ)
10-12/2022
USZCZELKA GŁOWICY (Elring 720.930 - 95 ZŁ)
USZCZELKA POKRYWY ZAWORÓW (Elring 135.450 - 30 zł)
POMPA WODY (INA 538 0590 10 - 160 zł)
USZCZELNIACZ WAŁKA ROZRZĄDU (Elring 293.946 - 16 zł)
USZCZELNIACZ WAŁU (Elring 702.269 - 10 zł)
12X USZCZELNIACZ ZAWORÓW (Elring 019.140 - 46,80 zł)
PASEK WIELOROWKOWY (Continental 4PK895 - 28 zł)
PASEK WIELOROWKOWY (Continental 4PK611 - 25 zł)
PASEK WIELOROWKOWY (CONTINENTAL 4PK855 - 26,79 ZŁ)
ROLKA PROWADZĄCA PASKA WIELOKLINOWEGO (SKF VKM 65011 - 51,17 ZŁ)
CZUJNIK ABS lewy przód (Delphi SS20164 - 123,99 ZŁ)
CZUJNIK ABS prawy przód (Delphi SS20240 - 114,99 ZŁ)
USZCZELKA KOLEKTORA WYDECHOWEGO (ELRING 135.480 - 39,79 ZŁ)
2X SZPILKA GŁOWICY (HYUNDAI OE 22321-22000 - 30 ZŁ)
4X USZCZELKA WTRYSKIWACZA (Topran 111 414 - 10ZŁ)
USZCZELNIACZ WĘŻA POMPY WODY (HYUNDAI OE 25462-21010 - 15 ZŁ)
KOMPLET ROZRZĄDU (FEBI BILSTEIN 31059 - 73,33 ZŁ)
FILTR OLEJU (FILTRON OP617 - 11,13 ZŁ)
PIERŚCIENIE TŁOKOWE KPL (RIKEN 40770 - 290 ZŁ)
PANEWKI KORBOWODOWE (Zenith ZTH-096 - 40 ZŁ)
MASA USZCZELNIAJĄCA MISKI OLEJOWEJ (VICTOR REINZ - 30 ZŁ)
8X ŚRUBA KORBOWODU (HYUNDAI OE 23513-11104 - 112 ZŁ)
8X NAKRĘTKA KORBOWODU (HYUNDAI OE 23514-22020 - 56 ZŁ)
WENTYLATOR NAWIEWU (DENSO DEA41002 - 285,78 ZŁ)
FILTR KABINOWY (WINFIL K1214 - 14,98 zł)
01-03/2023
WYMIANA PRZEWODU HAMULCOWEGO LP + PŁYN (300 zł)
WYMIANA PRZEWODU HAMULCOWEGO PP + REGULACJA RĘCZNEGO (400 ZŁ)
FILTR PALIWA (FILTRON PP876/4 28,24 ZŁ)
PODUSZKA SILNIKA TYLNA (Febest HYM-ACRR - 41,52 ZŁ)
@efceka z którego roku ten accent jest? XD
@AndrzejZupa największy fikołek to sam zaprezentowałeś twierdząc że Accent to syf, włoskie lepsze a Punto i Palio to są oddzielne kategorie aut XD nope, oba Fiaty to te same śmietniki XD kwestię widywania włoskich odpadów skwituję tak - większość fiatów składano w Polsce więc były brane jako "polskie" auta, salony sprzedaży Fiata były w każdym większym mieście, a Fiaty były kupowane przez przeróżne grzyby i inne bo były jednym z najtańszych zagranicznych śmietników. Dla porównania, Hyundai dopiero robił w Polsce sieć sprzedaży (wszedł do Polski w '93 jak pamiętam), auta azjatyckie były droższe bo cła (Fiat ich nie miał, patrz pan XD) i nie był kupowany przez emerytów - to że jakieś odpady uno i inne przetrwały to dlatego że mają niski przebieg, po 100k dezintegrują się szybciej od śmietników komunistycznych XDDD a starsze Corolle i Golfy II miały (i w sumie dalej mają) opinię trwałych wozów, czego o włoskim gównie nie powiedział nikt nigdy poza paroma osobami XD w tej kwestii koreański śmietnik także wypada lepiej od włoskiego paździerza XDDD także sorry, Hyundai górą a fiaty do zgniatarki XD
@SonyKrokiet końcówka 2001
Zaloguj się aby komentować