Historia speedcubingu: Część 2: Nowe kostki i Cisza radiowa
W roku 1982 do kostki 3x3x3 dołączają 2x2x2 - "Pocket cube" stworzone i opatentowane przez samego Erno rok wcześniej, 4x4x4 "Rubiks Revenge" zgodnie z designem Petera Sebestenego. Do gry wchodzi również firma Mefferts, założona przez ś.p. Uwe Meffertsa, która zajęła się tworzeniem łamigłówek w wielu różnych kształtach. Do rok wcześniej wypuszczonego Pyraminxa doszedł w 1982 Megaminx i Pyraminx Cube (Skewb). W 1983 do gromady dołącza ostatnia z "oryginalnych" łamigłówek wczesnych lat 80: kostka 5x5 stworzona przez Udo Krella i produkowana przez firmę Mefferts. W 1986 Rubiks wypuszcza układankę "Rubiks Magic" (dalsze zdjęcia w komentarzach). W 1988 Erno Rubik wykupuje prawa do układanki dalej nazywanej Rubik's Clock. W 1991 pochodzący z Czechosłowacji Karel Hrsel oraz Vojtech Kopsky tworzą Square-1. Wszystkie wymienione układanki wezmą jeszcze udział w historii speedcubingu.
W wymienionych czasach nie było jeszcze rozpowszechnionego internetu. Oznacza to że nie było globalnych społeczności oraz po roku 1983 jak popularność kostki przygasła nie odbyły się żadne zawody (a przynajmniej nie przetrwała o nich informacja). Największe społeczności jakie istniały to były listy mailowe na uczelniach wyższych. Speedsolving wiki udostępnia liczbę wysłanych maili na liście MIT rok do roku. Wygląda ona tak:
Jakby ktoś miał za dużo wolnego czasu to maile są publicznie dostępne na http://helm.lu/cube/cube-lovers/
Ja rzuciłem okiem na szybko na kilka wiadomości i udało mi się znaleźć prawdopodobnie pierwszy w historii przypadek osoby dostającej parita na 4x4:
At: 13 May 1982 23:44-EDT
From: David C. Plummer
Subject: 4 x 4 x 4
(...) I thought I had ALL the necessary tools, but there is still one tool that alludes me. It happens half the time, and when I get it, I try to mess it up just enough to allow it to be solved again. (...)
Polecam rzucić okiem jak się rozwiązywało kostki w speedcubingowej prehistorii
#speedcubing #kostkarubika
W roku 1982 do kostki 3x3x3 dołączają 2x2x2 - "Pocket cube" stworzone i opatentowane przez samego Erno rok wcześniej, 4x4x4 "Rubiks Revenge" zgodnie z designem Petera Sebestenego. Do gry wchodzi również firma Mefferts, założona przez ś.p. Uwe Meffertsa, która zajęła się tworzeniem łamigłówek w wielu różnych kształtach. Do rok wcześniej wypuszczonego Pyraminxa doszedł w 1982 Megaminx i Pyraminx Cube (Skewb). W 1983 do gromady dołącza ostatnia z "oryginalnych" łamigłówek wczesnych lat 80: kostka 5x5 stworzona przez Udo Krella i produkowana przez firmę Mefferts. W 1986 Rubiks wypuszcza układankę "Rubiks Magic" (dalsze zdjęcia w komentarzach). W 1988 Erno Rubik wykupuje prawa do układanki dalej nazywanej Rubik's Clock. W 1991 pochodzący z Czechosłowacji Karel Hrsel oraz Vojtech Kopsky tworzą Square-1. Wszystkie wymienione układanki wezmą jeszcze udział w historii speedcubingu.
W wymienionych czasach nie było jeszcze rozpowszechnionego internetu. Oznacza to że nie było globalnych społeczności oraz po roku 1983 jak popularność kostki przygasła nie odbyły się żadne zawody (a przynajmniej nie przetrwała o nich informacja). Największe społeczności jakie istniały to były listy mailowe na uczelniach wyższych. Speedsolving wiki udostępnia liczbę wysłanych maili na liście MIT rok do roku. Wygląda ona tak:
-
1980 (Jul-Dec): 223
-
1981: 249
-
1982: 130
-
1983: 37
-
1984: 15
-
1985: 25
-
1986: 43
-
1987: 70 (Efekt Magica?)
-
1988: 23
-
1989: 14
-
1990: 38
-
1991: 59
-
1992: 134
-
1993: 144
-
1994: 242
-
1995: 366
-
1996: 253
-
1997: 415
-
1998: 291
-
1999: 326
-
2000 (Jan): 18
Jakby ktoś miał za dużo wolnego czasu to maile są publicznie dostępne na http://helm.lu/cube/cube-lovers/
Ja rzuciłem okiem na szybko na kilka wiadomości i udało mi się znaleźć prawdopodobnie pierwszy w historii przypadek osoby dostającej parita na 4x4:
At: 13 May 1982 23:44-EDT
From: David C. Plummer
Subject: 4 x 4 x 4
(...) I thought I had ALL the necessary tools, but there is still one tool that alludes me. It happens half the time, and when I get it, I try to mess it up just enough to allow it to be solved again. (...)
Polecam rzucić okiem jak się rozwiązywało kostki w speedcubingowej prehistorii
#speedcubing #kostkarubika
Rubiks Magic, Rubiks Clock i Square-1
Dodatkowe źródło:
https://twistypuzzles.com/app/museum/museum_search.php
i źródła wymienione w poprzedniej części
Zaloguj się aby komentować