Hej,
pomoże mi ktoś zrozumieć czemu mam takie dziwne prędkości neta?
Posiadam od niedawna internet domowy LTE T-Mobile HomeOffice 90Mbps z anteną zewnętrzną - dosyć często mam tak że prędkości na WIFI (5Ghz) z tego routera na telefonie są o wiele szybsze od tych które idą mi przez kabel bezpośrednio do PC. 
Jeśli chodzi o okablowanie to z anteny zewnętrznej do routera idzie oryginalny 12 metrowy dołączony kabel cat.6, zaś z routera do PC wymieniłem już oryginalny kabel cat.5 na cat.7
Na karcie sieciowej speed ustawiony mam na 1.0 Gbps.
Zdaje sobie sprawę że nie zawsze będę miał pełną prędkość o każdej porze w internecie mobilnym - bardziej zastanawia mnie ta przepaść prędkości między telefonem a komputerem w tym samym momencie.
Nie wiem czy chodzi tu jednak o wifi 5ghz i agreguje ona jakieś dodatkowe pasma spoza sieci do której jest podłączony? (na 2,4ghz prędkości są równie słabsze jak przez kabel bezpośrednio do PC) - czy jednak chodzi tu jakieś typowo sprzętowe rzeczy? (słaba karta sieciowa? złe ustawienia, czy np. kable o niższej kategorii które wymieniłem), nie powinno być tak że jednak bezpośrednio przez kabel powinno zasuwać najszybciej bez zakłóceń?
Pytam, bo niestety nie znam się na tym, a przy okazji emigracji na ten portal stwierdziłem że będzie to dobra okazja aby się przywitać i zobaczyć jak się wrzuca tutaj posty ;) 
Dzięki.
Wrzucam jeszcze screeny jak to wygląda na speedteście (dla jak najbardziej zbliżonych wyników serwery testowe też zostały dobrane te same)
#komputery #pytanie #siecikomputerowe
2f002e71-ce32-496b-bb1f-22e02ea61086
8626164d-192e-4702-a4b7-5d27005d47eb
def

W LTE wszystko zależy od tego ilu klientów jest podłączonych do stacji bazowej. Jest to dość mocno skorelowane z porą dnia.

dktr

Na karcie sieciowej speed ustawiony mam na 1.0 Gbps.


@Grynio Ale sam ustawiłeś czy jest autonegocjacja i tyle wynegocjowało? Często miałem cyrki przy wyłączeniu autonegocjacji i wymuszaniu na sztywno więcej niż 100M, jak samo nie wynegocjuje jest problem z okablowaniem/złączami.

Grynio

@dktr Sam ustawiłem na sztywno - ciekawe spostrzeżenie, zmieniłem na auto zresetowałem PC i nadal to samo niestety....

Grynio

@def Tak, rozumiem - nie wiem dlaczego ten sam internet działa wolniej na PC niż na telefonie.

szczekoscisk

Winy szukałbym w przewodzie. Może siedzi źle w gnieździe przy PC lub routerze? Jakiej długości jest przewód z PC do Routera? Czy na ten Cat.7 nie przyoszczędziłeś za dużo? Poza tym, takie prędkości osiągalne też są dla Cat.5 więc możesz sprawdzić też transfer na starszym przewodzie.

kpv15

Do testów możesz na dobrym krótkim kablu podpiąć jakiś stary laptop i udostępnić na nim po np. FTP duży kilkaset mb albo kilka GB plik. W ten sposób zdobędziesz źródło powtarzalnych wyników, niezależne od widzimisię LTE

Katian

@Grynio Może telefon agreguje pasmo z WiFi i z danych komórkowych . Zobacz czy router nie ma czasem portów 100Mbit zamiast 1Gbit . Podaj model routera . Pokaż zdjęcie z Menadżer Zadań > Wydajność > Ethernet > Prawy Klawisz na wykresie > Wyświetl szczegóły sieci

Grynio

@szczekoscisk


Winy szukałbym w przewodzie. Może siedzi źle w gnieździe przy PC lub routerze?


Hmm, to się źle wsadzić wtyczkę? Ewidentnie klika i wchodzi i wychodzi pewnie - sprawdziłem wszystkie połączenia, wygląda okej.


Jakiej długości jest przewód z PC do Routera? Czy na ten Cat.7 nie przyoszczędziłeś za dużo?


Hmm, kabelek mam taki :


https://allegro.pl/oferta/kabel-sieciowy-lan-ethernet-plaski-sftp-cat7-1-5m-11154445583?snapshot=MjAyMi0xMS0yNVQyMDoxMzo0MC40ODlaO2J1eWVyO2ZlMGQ1NWNiNDMyOWI5N2UwMDVjNTU3ZmRjOGE0NTgwZmMwZWNhNzhiM2JmNzY3MGQyNGVhYjRjYzVlMWMwMjg%3D


Sorry nie wiem jak estetyczniej wkleić jakieś hiperłącze. Co do Cat.5 - tak , prawda jako że problem pojawiał się już wcześniej to kombinowałem na różne sposoby z różnymi kablami i w sumie nie było różnicy między nimi.


@kpv15


Do testów możesz na dobrym krótkim kablu podpiąć jakiś stary laptop


To trochę dziwne - bo zmagam się z tym problemem od dłuższego czasu i nie wiem co się działo w mojej głowie ale nie wpadłem na tak banalną rzecz aby przede wszystkim podpiąć kabel do innego kompa i zobaczyć co się stanie...


Eureka!


Na leciwym laptopie mojej dziewczyny, jak i jeszcze starszym moim - po podłączeniu kabla speedtest wychodzi praktycznie tak samo dobrze jak na WIFI 5Ghz (co prawda nie wskakuje na maksymalną prędkość z taką "szybkością i lekkośćią" co telefon , ale osiąga zamierzony cel).


Także problem siedzi ewidentnie w moim PC - teraz pytanie co konkretnie zawodzi, ustawienia w moim komputerze, czy awaria sprzętowa....

Czy macie jakiś pomysł w jaki sposób mógłbym to jakoś sprawdzić? Jestem w stanie zresetować ustawienia karty sieciowej do domyślnych?

Dodam że te prędkości na moim komputerze są naprawdę różne - niejednokrotnie miewałem na teście maksymalne prędkości transferu (o wiele częściej w godzinach porannych) byłem święcie przekonany że to po prostu nie obładowany BTS ze względu na porę dnia, teraz po sprawdzeniu że inne laptopy po podłączeniu śmigają szybciej od mojego PC - zaczynam powątpiewać w tą teorie...


Dzięki za odpowiedzi!

Grynio

@Katian


Może telefon agreguje pasmo z WiFi i z danych komórkowych


Specjalnie wyłączyłem dane komórkowe - to samo.


Zobacz czy router nie ma czasem portów 100Mbit zamiast 1Gbit


Wyklikałem wzdłuż i wszerz ustawienia na routerze - i nie mogę znaleźć konfiguracji takich rzeczy.


Podaj model routera


Model to TMobile 5G BOX IDU - wrzucam zdjęcie zestawu.


Pokaż zdjęcie z Menadżer Zadań > Wydajność > Ethernet > Prawy Klawisz na wykresie > Wyświetl szczegóły sieci


Proszę, też wrzucam.

6e446ea6-d631-44c5-b131-019051ab992c
399a4b3f-5352-4902-b2b1-9b71b2ac33cb
Grynio

Zresetowałem ustawienia karty sieciowej, zainstalowałem dodatkowe sterowniki bezpośrednio od Intela - wraz ze sterownikami wgrało się jakieś do tego oprogramowanie. Porobiłem wszystkie możliwe tam testy diagnostyczne - wychodzi że jest okej...


Skończyły mi się pomysły

924419fe-71a4-4472-ac7a-e6599ea8db21
kpv15

@Grynio skoro laptop śmiga na krótkim kablu to router raczej można wykluczyć. Zostaje kabel, karta sieciowa, albo sterowniki.

Kabel można sprawdzić na laptopie skoro na krótkim kawałku chodziło, na długim powinno być nie gorzej.

Sterowniki to całkiem możliwa opcja bo winda potrafi mieć dziwne odpadły w temacie sieci. Osobiście sprawdził bym jak zachowa się połączenie przy jakimś pingwinie odpalonym z liveCD. Jak zadziała znaczy, że problem leży w oprogramowaniu. Jak nie to trzeba kombinować dalej.

Grynio

@kpv15


Kabel można sprawdzić na laptopie skoro na krótkim kawałku chodziło, na długim powinno być nie gorzej.


Laptopy śmigały na dokładnie takim samym okablowaniu co omawiany PC.


Sterowniki to całkiem możliwa opcja bo winda potrafi mieć dziwne odpadły w temacie sieci. Osobiście sprawdził bym jak zachowa się połączenie przy jakimś pingwinie odpalonym z liveCD. Jak zadziała znaczy, że problem leży w oprogramowaniu. Jak nie to trzeba kombinować dalej.


Okej, ogarniam ubuntu na pendrive i zobaczę jak to będzie chodzić. Dzięki.

Grynio

@kpv15


Bingo!


Na ubuntu odpalonym z pendriva transfer ciągnie jak odkurzacz - piwko dla Ciebie!


Z jednej strony ulga że to żadne fizyczne uszkodzenie na płycie - z drugiej nie mam w sumie już pojęcia gdzie mogę jeszcze grzebać by to naprawić w windzie (karta sieciowa zresetowana, sterowniki domyślne z Windowsa nie pomagają, sterowniki ściągnięte bezpośrednio z Intela nie pomagają). Prawdopodobnie będzie się musiało to skończyć postawieniem systemu na nowo - ale w moim przypadku to trochę grubsza operacja na tą chwilę.

kpv15

@Grynio ja miałem w łapki tak, że mi pan przestał działać z dnia na dzień. Wkurzyłem się i przesiadłem się na pingwina. Pół roku później musiałem coś w Wordzie otworzyć na windowsie, tym samym w dual boot i już wszystko działało. Ten system tak ma

Grynio

@kpv15


No, jednak przerzutka na linuxa to chyba za duży skok dla mnie obecnie


Pomimo że jestem człowiekiem który nie zaśnie doputy nie będzie znał przyczyny danego problemu - stwierdziłem jednak że odpuszczam szukania, i poprostu stawiam cały system na nowo. Jak ręką odjął, zasuwa w końcu jak trzeba. I pomyśleć ile wcześniej szkalowałem dostawce za słaby transfer a problem prawdopodobnie był głównie po mojej stronie

Zaloguj się aby komentować