GPSJam GPS/GNSS Interference Map - Mapy pokazujące codzienne możliwe zakłócenia GPS.

GPSJam GPS/GNSS Interference Map - Mapy pokazujące codzienne możliwe zakłócenia GPS.

Gpsjam
Mapa wykorzystuje dane dostarczane przez ADS-B Exchange do generowania map prawdopodobnych zakłóceń GPS, na podstawie raportów samolotów o dokładności ich systemów nawigacyjnych.
Co dokładnie pokazuje ta mapa?
Wiele samolotów nadaje informacje o tym, jak dokładny jest ich system nawigacji (który prawie zawsze jest GPS) w danym momencie. Mapa GPSJam agreguje te dane przez 24 godziny w czasie i wyświetla je jako mapę heksagonalną. Zielone sześciokąty pokazują, gdzie ponad 98% wszystkich samolotów, które przelatywały przez ten obszar, zgłosiło dobrą dokładność nawigacji. Żółte sześciokąty pokazują miejsca, gdzie od 2% do 10% samolotów wykazało niską dokładność nawigacji. Czerwone sześciokąty pokazują, gdzie ponad 10% samolotów zgłosiło niską dokładność nawigacyjną.
Obszary, w których znaczny odsetek samolotów zgłasza niską dokładność nawigacji, wydają się dobrze korelować z obszarami znanej i podejrzewanej aktywności zagłuszania.
Skąd pochodzą te dane?
Wiele samolotów emituje cyfrowe wiadomości radiowe (ADS-B), które zawierają informacje o ich dokładności GPS. ADS-B Exchange jest siecią tysięcy entuzjastów, którzy otrzymują te sygnały. Używam ADS-B Exchange API do zbierania i przetwarzania danych oraz budowania z nich map.
Czy to tylko GPS? A co z GLONASS, BeiDou, Galileo i innymi GNSS?
Dane ADS-B wykorzystywane przez tę mapę zawierają informacje o dokładności systemu nawigacyjnego używanego przez każdy samolot, ale nie określają rodzaju systemu nawigacyjnego. Może to być GPS, inny globalny system nawigacji satelitarnej (GNSS) jak GLONASS, lub może to być inercyjny system nawigacji (INS). Rozumiem, że większość samolotów korzysta z GPS, więc to prawdopodobnie głównie to, co pokazuje mapa.
Czy czerwony i żółty zawsze oznacza, że jest zakłócenie?
Nie. Czerwone i żółte heksy pokazują, gdzie znaczna liczba samolotów zgłosiła niską dokładność nawigacji. To często wydaje się być w regionach, gdzie jest znany lub podejrzewany, że GPS jamming występuje, ale dane nie mówią mi, co jest przyczyną niskiej dokładności. Zobacz następne pytanie.
Co może spowodować, że samolot zgłasza niską dokładność nawigacji?
Większość samolotów z ADS-B są za pomocą GPS, i z tego, co mogę powiedzieć, najczęstszym powodem systemów GPS samolotów do zdegradowanego dokładności jest zakłócanie przez systemy wojskowe. Przynajmniej, zdecydowana większość samolotów, które widzę ze złej dokładności GPS są latające w pobliżu stref konfliktu, gdzie GPS zagłuszanie jest znany do wystąpienia.
Inne przyczyny niskiej dokładności GPS:
Testowanie wojskowych systemów zagłuszających poza strefami konfliktu (powszechne w południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych)
Systemy zagłuszania używane do ochrony rosyjskich oligarchów z dronów
Strona nazywa się "GPSJam", ale to może nie być GPS lub zagłuszanie?
To prawda. Strona to gpsjam.org, ale mapa może nie pokazywać GPS ani zagłuszania. Po prostu myślę, że "gpsjam.org" brzmi lepiej niż "potential-navigation-system-interference.org".
Jakie są strefy konfliktu, gdzie zagłuszanie GPS jest regularnie obserwowane?
Strefy konfliktu, gdzie najczęściej obserwowałem GPS jamming obejmują następujące:
Duża część Bliskiego Wschodu, zwłaszcza w tym wschodniej części Morza Śródziemnego. Irak, Liban, Cypr, Turcja, Armenia wszystkie regularnie zobaczyć aktywność GPS jamming. W Afryce Północnej, Libia dostaje trochę zbyt.
W Europie, Polska, Rumunia, Litwa, Łotwa, Kaliningrad i Finlandia czasami pokazać domniemaną aktywność zagłuszania.
Jaka strefa czasowa są daty w?
UTC.
Kiedy strona jest aktualizowana o nowe dane?
Co 24 godziny, niedługo po północy UTC.
Mieszkam w jednej z czerwonych stref i mój GPS był w porządku?
Mapa opiera się na raportach samolotów, a samoloty latają tysiące stóp nad ziemią, gdzie mają line-of-sight do wielu więcej potencjalnych źródeł zakłóceń GPS niż ty na ziemi. Mapa również agreguje okres 24 godzin, więc jest to możliwe dla zakłóceń być obecne przez krótki czas, nadal wpływać na wiele samolotów i spowodować w regionie jest kolor czerwony, ale GPS był nadal dobrze przez większość dnia.
Dlaczego nie ma czerwonych lub zielonych heksów na niektórych częściach mapy?
Tam właśnie nie było samolotów z ADS-B (np. w aktywnej strefie wojny) lub nie było odbiorników przekazujących dane do ADS-B Exchange.
Co to za fajny obrazek w tle na niektórych stronach?
To mapa pokazująca jeden dzień - 5 marca 2022 roku - lotów we wschodniej części Morza Śródziemnego, z każdym raportem o pozycji ADS-B oznaczonym kolorem w celu pokazania dokładności nawigacji (konkretnie NACp): Wysoka dokładność to kolor niebieski, a niska dokładność to kolor czerwony.
Jak oblicza się odsetek złych samolotów?
Wzór używany dla każdego heksu to percent_bad_aircraft = 100 * (num_bad_aircraft - 1) / (num_good_aircraft + num_bad_aircraft), gdzie num_bad_aircraft to liczba samolotów, które przeleciały przez heks w okresie 24 godzin, które zgłosiły złą dokładność nawigacji, a num_good_aircraft to liczba samolotów, które przeleciały przez heks w okresie 24 godzin, które zgłosiły dobrą dokładność nawigacji. Odejmuję 1 od liczby złych samolotów, aby ograniczyć możliwe fałszywe pozytywy w heksach, przez które przeleciała tylko niewielka liczba samolotów. Ta próba denoizacji danych powoduje, że mapa nie pokazuje potencjalnych zakłóceń w heksach, w których jest bardzo mało danych.
#gps

Komentarze (2)

psalek

Czemu Bułgaria i Turcja się tak "jammują"? Czy to nie zwiększa ryzyka przypadkowego ostrzału?

jotoslaw

Rok temu od kwietnia do czerwca na S17 dokładność wskazań GPS to pi razy drzwi na oko 100 m rozrzutu,

Zaloguj się aby komentować