Prva jugoslovenska formula iz Rakovice
Fabryka „Czerwony Sztandar" była dumą jugosłowiańskiego przemysłu. Była to największa fabryka samochodów na Bałkanach. Jednak nie jedyna, bowiem w Nowym Mieście na licencji produkowano Renault 4, w Sarajewie Golfa dwójkę na licencji, a kilka modeli Opli w Kikindzie. Jednak mało znany jest fakt, że w Rakovicy, na przedmieściach Belgradu, powstał prototyp samochodu wyścigowego.
Chodzi o Formułę DMB skonstruowaną przez inżynierów fabryki DMB (21 maja Belgrad). Wyścigi samochodowe stawały się coraz bardziej popularne w latach 60., w latach 1967, 1968 i 1969 w Belgradzie odbywały się wyścigi punktowane do Pucharu Europy, a w Rakovicy powstał pomysł, by Jugosławia miała swój własny samochód do narodowych wyścigów, tzw. YU-Formuły.
Około trzydziestu inżynierów dużym wysiłkiem zbudowało samochód wyścigowy. Wszystkie części były krajowe, głównie używane do montażu Zastavy. Skrzynia biegów i mechanizm kierowniczy zostały zaczerpnięte z Zastavy 750 (Fiata 600).
Samochód został wykonany z aluminium, a jego waga wynosiła 380 kg. Jako silnik wybrano sportowy wariant 100 D, znany jako DMB 850 S. Jest to czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 850 cm3 i mocy 50 KM. Mógł osiągnąć prędkość około 160 km/h, a prędkość 100 km/h osiągał w 10 sekund.
YU-Formuła była w pełni zgodna z ówczesnymi standardami wyścigowymi, ponieważ inżynierowie DMB opracowali formułę opartą na niemieckich i francuskich. Jeździli na tor w Monzie i potajemnie fotografowali auta, aby móc wymodelować prototypy jugosłowiańskich. Podwozie miało konstrukcję rurową, karoseria była aluminiowa, silnik znajdował się przed tylną osią, zbiornik paliwa znajdował się między silnikiem a kierowcą, natomiast chłodnica i akumulator znajdowały się w przedniej części nadwozia.
Inżynierowie DMB chcieli wyprodukować 30 takich samochodów, rozesłać je do klubów w całej Jugosławii, aby stworzyć narodową formułę. Tak się jednak nie stało, ponieważ sportom motorowym nie poświęcono tak wiele uwagi. Ważniejsze były inne rozrywki sportowe. A potem pieniądze zniknęły.
Tak więc Formuła DMB pozostała w fabryce Rakovica i była używana głównie do jazdy próbnej. Tam w latach 90. zastała ją dewastacja i upadek jugosłowiańskiego przemysłu. Samochód był prawie w stanie rozkładu, ale z pomocą inżynierów, którzy pracowali nad jego rozwojem w latach 60., właściciel Muzeum Samochodów, Bratislav Petković, rozpoczął jego renowację. Wszystkie potrzebne części zostały znalezione w halach fabrycznych i magazynach, a pierwszy jugosłowiański samochód został uratowany przed pójściem na złom.
Jest częścią kolekcji Petkovicia i jest wystawiony w Muzeum Samochodów przy ulicy Majke Jevrosima. Stanowi ważne świadectwo czasu, w którym miejscowi inżynierowie mieli wizję, że Jugosławia może mieć wyjątkowe zawody samochodowe.
Formuła jest w stanie do jazdy, brała udział w wielu pokazach i była wystawiana na Motor Show. W ciągu ostatnich dwóch lat stała na czele kolumny w wyścigach pokazowych upamiętniających pierwsze (i jedyne) Grand Prix Jugosławii, które odbyło się w 1939 roku na torze wokół wzgórza Kalemegdan.
#rzetelnafura - niecodzienne autka
#carboners #jugoslawia #samochody #motoryzacja #belgrad
@LM317T test
@portmanteau wpisów nie można dodawać nowych xD
@LM317T wiem właśnie
@portmanteau zgłosiłem buga krytycznego na disco
@LM317T super jesteś bardzo dzielny
@LM317T @portmanteau Myślałem, że to tylko u mnie się coś zjebało. Akurat w urodziny hejto taka sraka xd.
@hejto nie da się wpisu dodać xd
@walus002 @JaktologinniepoprawnyWTF @LM317T ktoś czytał w ogóle coś o tej formułce we wpisie?
@portmanteau nie ale proponuję tymczasowe przeniesienia mikrobloga pod ten wpis
sorki @DerMirker przejmujemy ten wpis
Skoro nie da się wpisu to tu
#test
Zmieni się w okienko czy się nie zmieni
O kurwa zmieniło się xD
@walus002 to naprawili ale zepsuli co innego xD
@DerMirker i pomyśleć że teraz mają ją zamknąć XDDD romansy z fiatem nie wychodzą raczej za dobrze XDDD w sumie dziw że nie zrobili korala w kombi bo miałby więcej sensu od tej formuły jeden dla ubogich XDDD
Chciałbym wszystkich powitać na mikroblogu we wpisie xD
#dziendobry
Zepsuło się na amen
@Zielczan a poza tym uważam, że te kanały typu chit-chat i inne gówna na discordzie hejto powinny być zaorane, ponad 100 osób pierdolą głupoty a nikt nawet nie zauważył, że pojawił się bug krytyczny i nikt nie raczył z tego towarzystwa zgłosić
zaorać te discordowe grupki walenia konia
komunikat niemalże taki sam jak limit zapytań na wykop.pl
(tylko na hejto to jest awaria, na wykop to stan normalny...)
@SonyKrokiet co zamknąć?
@LM317T sluszna idea
Czyli co, coś się zepsuło. To ja spadam bzykać się żonką. Dobranoc.
lol, myślałem, że wszystko nie działa a nie tylko dodawanie nowych wpisów xD
Zaloguj się aby komentować