Czy wiesz, że...
... w 2022 roku planowano złomować największy statek pasażerski na świecie?
Covid i spowodowane nim lockdowny utrudniły życie nam wszystkim. Szczególnie uderzyły w branżę turystyczną, a zwłaszcza w sektor statków pasażerskich. Te nagle, z dnia na dzień, straciły swój sens istnienia. A trzeba pamiętać, że utrzymanie statku nie należy do najtańszych. Koszty załogi to pikuś przy kosztach opłat pobytu statku w porcie, które idą w dziesiątki tysięcy euro dziennie.
Z tego powodu w latach 2020-2022 zezłomowano wiele w pełni sprawnych statków pasażerskich, które w innych okolicznościach wciąż przemierzałyby morza i oceany. Dziś jednak opowiem o nowym statku, wartym 1.8 miliarda euro (tyle wydano na jego budowę), który cudem uniknął przemielenia na śrubki.
Cała historia zaczyna się w maju 2016, kiedy firma MV Werften (wówczas znana jeszcze jako Genting Hong Kong) zleciła budowę dwóch nowych statków pasażerskich. Pierwszy ze statków miał zostać wybudowany do końca 2020 roku, drugi do końca 2021. Na ich nieszczęście, na przełomie 2019 i 2020 roku na świecie wybuchła pandemia covid-19. Na skutek utrudnień spowodowanych w branży przez politykę w czasach covidowych, firma MV Werften w styczniu 2022 roku złożyła wniosek o bankructwo. W tamtym momencie jeden z zamówionych statków wciąż był w fazie produkcji. Do tamtej chwili prace nad nim kosztowały 1.8 miliarda euro, sam statek wymagał jeszcze inwestycji w wysokości kolejnych 200-300 milionów euro, aby zostać ukończonym.
Niestety, rynek statków pasażerskich do dziś do końca się nie odbudował, przez wiele więc miesięcy nie udało się znaleźć żadnego kupca. Statek przymierzany był już do kasacji poprzez złomowanie, kiedy w listopadzie 2022 roku Disney Cruise Line złożyło ofertę kupna. Firma zakupiła niedokończony statek za kwotę... 40 milionów euro.
... w 2022 roku planowano złomować największy statek pasażerski na świecie?
Covid i spowodowane nim lockdowny utrudniły życie nam wszystkim. Szczególnie uderzyły w branżę turystyczną, a zwłaszcza w sektor statków pasażerskich. Te nagle, z dnia na dzień, straciły swój sens istnienia. A trzeba pamiętać, że utrzymanie statku nie należy do najtańszych. Koszty załogi to pikuś przy kosztach opłat pobytu statku w porcie, które idą w dziesiątki tysięcy euro dziennie.
Z tego powodu w latach 2020-2022 zezłomowano wiele w pełni sprawnych statków pasażerskich, które w innych okolicznościach wciąż przemierzałyby morza i oceany. Dziś jednak opowiem o nowym statku, wartym 1.8 miliarda euro (tyle wydano na jego budowę), który cudem uniknął przemielenia na śrubki.
Cała historia zaczyna się w maju 2016, kiedy firma MV Werften (wówczas znana jeszcze jako Genting Hong Kong) zleciła budowę dwóch nowych statków pasażerskich. Pierwszy ze statków miał zostać wybudowany do końca 2020 roku, drugi do końca 2021. Na ich nieszczęście, na przełomie 2019 i 2020 roku na świecie wybuchła pandemia covid-19. Na skutek utrudnień spowodowanych w branży przez politykę w czasach covidowych, firma MV Werften w styczniu 2022 roku złożyła wniosek o bankructwo. W tamtym momencie jeden z zamówionych statków wciąż był w fazie produkcji. Do tamtej chwili prace nad nim kosztowały 1.8 miliarda euro, sam statek wymagał jeszcze inwestycji w wysokości kolejnych 200-300 milionów euro, aby zostać ukończonym.
Niestety, rynek statków pasażerskich do dziś do końca się nie odbudował, przez wiele więc miesięcy nie udało się znaleźć żadnego kupca. Statek przymierzany był już do kasacji poprzez złomowanie, kiedy w listopadzie 2022 roku Disney Cruise Line złożyło ofertę kupna. Firma zakupiła niedokończony statek za kwotę... 40 milionów euro.
Wybuch epidemii covidu okazał się prawdziwym czarnym łabędziem dla większości z nas. Od wielomiliardowej korporacji do bankruta w ciągu zaledwie kilku lat. Dzisiejsza ciekawostka z pewnością uczy pokory... A wy? Co sądzicie o piątym kole u wozu, w postaci statku wartego niemal 2 miliardy euro? Koniecznie podzielcie się swoją opinią w komentarzu poniżej#ciekawostinwestycyjne <- zaobserwuj tag, by być na bieżąco z unikalnymi ciekawostkami inwestycyjnymi. Odkrywaj świat inwestycji w zupełnie nowy sposób
@CiekaowstkInwestycyjne stateczek
@CiekaowstkInwestycyjne Po to była ta pandemia. Żeby korporacje się wzbogaciły jeszcze bardziej kosztem tych biedniejszych.
niewiarygodne, samolot za 2 mld do piachu, a ludzie dumają jakie słomki najmniej zagrażają środowisku :(
Statek przymierzany był już do kasacji poprzez złomowanie, kiedy w listopadzie 2022 roku Disney Cruise Line złożyło ofertę kupna. Firma zakupiła niedokończony statek za kwotę... 40 milionów euro.
@CiekaowstkInwestycyjne Streszczenie pandemii w jednym zdaniu. Nie neguję istnienia wirusa ale wszystko było tak zrobione by zarobił ten co ma zarobić.
@Wyrocznia
Zaloguj się aby komentować