GAME JAM
Game jam to maraton tworzenia gier gdzie zazwyczaj w określonym czasie i na zadany temat trzeba stworzyć grę. Tematy są przeróżne i przeróżnie ludzie je interpretują. Przykładami są takie które wprowadzają limit np. "Only 2 buttons" albo bardziej abstrakcyjne jak "Death is only a beginning".
Żeby wziąć udział w takim jamie często wystarczą jedynie chęci. Nie ważne co chcesz przy takiej grze robić (z doświadczenia zawsze brakuje grafików). Na jednym z jamów był muzyk który pod koniec mógł pochwalić się tym że zrobił soundtracki do 3 projektów. Mają one miejsce online, offline i hybrydowo (można offline jak i online). Niektóre oferują nawet sprzęt do tworzenia gier (te które dzieją się offline) czy licencje na programy.
Nic nie umiesz? Nic nie szkodzi! Jamy są też od tego żeby zobaczyć jak to jest tworzyć grę i nauczyć się czegoś. Praktycznie na każdym jamie w którym brałem udział organizowane były prelekcje poświęcone tworzeniu gier od samych podstaw i też poradami "jak jamować" (w skrócie pamiętać o dobrym odżywaniu, wysypianiu się i dobrej zabawie ;-)).
"Nie znam nikogo kto poszedłby tam
Niektóre oferują nagrody co jeszcze bardziej podkręca motywację do zrobienia czegoś fajnego. Na PGA miałem okazję porozmawiać z ludźmi odpowiedzialnymi za grę Boti która swój początek miała właśnie na jednym z jamów i dzięki nagrodom pozwoliła na rozwój gry do pełnoprawnej jej produkcji.
Gry które powstają na takich jamach można zobaczyć tu:
GMTK
GDevelop
VimJam3
GGJ Games
Właśnie zbliża się data jednego z największych game jamów czyli Global Game Jam 2023. Dzieje się on na całym świecie w dniach 30.01 do 05.02. Tutaj można zobaczyć o czym jest w materiale jego twórców . Ten jam w podstawowej wersji nie ma nagród więc to idealny sposób na spróbowanie tego czym jest tworzenie gier ponieważ "nowi" nie czują presji że przez ich braki drużyna może czegoś nie wygrać.
W Polsce zazwyczaj mamy klika takich miejsc w których można offline pojamować a ich listę znajdziecie tutaj .
Mam nadzieję że chociaż jedna osoba przypomni sobie o tym/zostanie zachęcona dzięki temu! Widzimy się na jamie i powodzenia!
PS. Jeśli jednak nie chcecie opuszczać domu polecam alternatywy: Duży internetowy game jam Ludum Dare oraz spis jamów na itch.io.
#gry #gamedev #gamejam
O panie nawet nie wiedziałem że coś takiego istnieje a od dłuższego czasu szukałem jakiś sensownych poradników na temat robienia gier
@hank_pecker Potwierdzam kolegę wyżej, też poproszę więcej!
@slec21 Bardzo polecam jamy nawet jako przejście się i pogadanie z ludźmi. Chyba wszystkie organizowały też pokazy gier stworzone w trakcie jamów gdzie mogli przyjść ludzie i popatrzeć co się udało zrobić. Jeśli nie to tak naprawdę trzeba zdecydować się na narzędzie i zacząć
@hank_pecker kurcze, a wlasnie z niecałe 2 msc temu zacząłem naukę C#, bo docelowo chce ogarnąć i sam język i Unity. Wciągnąłem się niemiłosiernie i nie ma dnia żebym przynajmniej 4-6h ( w week nawet po 12-14h) nie poświęcił na teorie i praktykę. Cała biblioteczka wiedzy zakupiona:D
Masz może pojęcia jak wygląda sytuacja na rynku, dla takiego noobka z zaparciem, czy to do samego koddzenia c# czy tworzenia gier? Od dawien dawna nic mi takiej przyjemności nie sprawiało jak to. ʕ º ᴥ ºʔ
@Czujny Sytuację na rynku porównuję z biznesowym IT gdzie zarobki są większe ale im większe doświadczenie tym różnica pomiędzy chyba się zmniejsza. Jeśli chodzi o pracę to na pewno skillshot.pl - główne chyba miejsce na wstawianie ofert i grupy gamedevowe na FB. To z grupy gamedevowej miałem pierwszą pracę gdzie szukałem ludzi do tworzenia projektu po godzinach a zgłosił się ktoś kto szukał programisty do pracy
Co do nauki to tak jak w mojej pracy ktoś powiedział C# i Unity to dwie osobne rzeczy i warto znać ogólne pojęcia programowania jak programowanie obiektowe, jakieś podstawy ze wzorców projektowych czy jakaś taka lekka wprawa w myśleniu algorytmicznym. Unity narzuca domyślnie korzystanie z MonoBehaviorów ale potem wielu dowiaduje się że można często działać bez nich w czystym C# czy np. ze ScriptableObjectami i myślę że ci którzy najpierw zaczęli od języka przechodzą taką zmianę łatwiej. Więc dobry początek!
Ja pracowałem praktycznie tylko przy Unity więc polecam Unity ale też sporo dobrego usłyszałem o UE5 i Godocie ale koniec końców to tylko narzędzia część wiedzy można przenosić pomiędzy.
Oby zapał utrzymał się jak najdłużej i nie zajedź się tam z takim tempem. Powodzenia!
@Czujny Co to za apka? Czytasz na telefonie i ci wygodnie? Dla mnie ciut za mały ekranik - a miałbym co czytać
@hank_pecker dzięki wielkie za odpowiedź :3
Miałem dylemat na początku pomiedzy Unity a UE5, ale jednak postawiłem na Unity, bo z tego co widziałem crossplatforming jest dziecinnie prosty, a na tym, w duzej mierzę, tez mi zależy.
Dodatkowo w blenderze mam z kilkaset godzin nabite, więc myślę, że znajomość tych podstaw w dalszej podróży też sie przyda.
O dziwo o wiele lepiej funkcjonuje i wcale mnie to nie męczy - za to rozpiera entuzjazm!
Miłego wieczoru!
@rms ReadEra
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.readera
Na fonie czytam od przeszło 12 lat xd
Zacząłem od Wiedzmina na ktorego nie bylo mnie stac a na chomikuj prosil sie o pobranie:D
Polecam wlaczyc w tel. tryb czytania + ewentualnie w apce rowniez zeby wzroku nie męczyc. Z pdf'ami za wiele sie nie zrobi z tekstem, mozesz wylaczyc a apce marginesy strony, to tekst zajmie całą szerokość ekranu.
@hank_pecker Ciekawe. Może jakiś hejtowy jem na prostą gierkę, 200 linijek kodu powiedzmy, z zadanym tematem?
@slec21 jest taka książka jak hands on rust , uczy programowania w gier w rust, ogólnie projekt jest w rust jedne to mini projekt czyli klon flappy bird a drugi to już rogue like.
Dużo w książce programowania w rust oraz podstawy konceptów w gamę dev takich jak stan , pętla oraz jak działają różne mechaniki.
@inskpektor jeśli byłaby już jakaś społeczność to można pomyśleć
@hank_pecker Ciekawy wpis. W moim wyobrażeniu gamę jamy są bardziej po to żeby się socjalizować i znaleźć „wspólników” do tworzenia gry niż nauczyć się robić gier. Choć nigdy na takowym nie byłem ale mam wrażenie ze jeśli chodzi o naukę to lepiej zaczac w domu na spokojnie niż uczyć się robić na szybko bo to rozwiązania na krótka metę. Jako offtop - sam jakiś czas temu próbowałem zabrać się za robienie gier ale nigdy nie mogłem nic skończyć, nie zdawałem sobie sprawy ile roboty jest ze zwykła gowno gierka
@Hamster to fakt że to nie jest miejsce do nauczenia się "po bożemu" ale można zobaczyć "speedrun robienia gier" i liznąć tego jak wygląda proces - szybkie planowanie, podział zadań i składanie części w całość. Prawdą jest że jest szansa na zniechęcenie do robienia gier ale wtedy może warto wziąć udział w więcej niż jednym. Po moim pierwszym nie mieliśmy nic grywalnego xD
Zaloguj się aby komentować