Autonomiczne taksówki w Wuhan oferują wgląd w przyszłość transportu międzymiastowego w Chinach
South China Morning PostArtykuł tłumaczony maszynowo, nieznacznie skorygowany.
Miasto Wuhan, położone nad brzegiem chińskiej rzeki Jangcy, zyskało światowy rozgłos w grudniu 2019 r. jako epicentrum epidemii koronawirusa. Teraz stolica centralnej prowincji Hubei przyciąga uwagę z innego powodu: agresywnego wdrażania floty taksówek autonomicznych, przez co lokalni taksówkarze obawiają się utraty pracy.
Podczas gdy miasta takie jak Pekin i Shenzhen ze względów bezpieczeństwa ostrożnie podchodziły do samochodów bez kierowcy, niewiele z nich posunęło się tak daleko jak Wuhan, 13,7-milionowe miasto, które zezwoliło flocie prawie 500 taksówek bez kierowcy na działanie na 35 procentach sieci drogowej. Wuhan ściga się z takimi miastami jak San Francisco, gdzie należąca do Alphabet firma Waymo niedawno otworzyła swoje usługi dla wszystkich mieszkańców, aby stać się pionierem tej technologii.
Podczas gdy wielkość floty w Wuhan jest wciąż niewielka w porównaniu do 18 000 licencjonowanych taksówek w mieście, nie mówiąc już o dziesiątkach tysięcy samochodów oferujących transport za pomocą aplikacji jak Uber, autonomiczne taksówki stały się przedmiotem ogólnokrajowej uwagi, oferując wgląd w to, jak autonomiczny transport miejski może zakłócić istniejące środowisko ruchu drogowego i pozbawić ludzi pracy.
Taksówkarz z Wuhan o nazwisku Liu powiedział SCMP, że autonomiczne taksówki są „głupie” w porównaniu z ludzkimi kierowcami, ponieważ zwiększają korki. „Widziałem, jak [jedna taka taksówka] zatrzymała się podczas wykonywania manewru zawracania, ponieważ musiała cofnąć, ale za nim znajdował się sznur samochodów” - powiedział Liu. „[Ludzcy kierowcy] mają zdolność przewidywania ruchu obiektów poruszających się po drodze” - powiedział.
Działająca pod marką Apollo Go, największa flota taksówek autonomicznych w Wuhan jest własnością chińskiego giganta wyszukiwarek Baidu, który w ostatnich latach zainwestował znaczne środki w pojazdy autonomiczne. Inne firmy, takie jak Dongfeng Motor Corp i DeepBlue Technology, również testowały swoje autonomiczne taksówki i autobusy w mieście.
Student Andy Zhou wypróbował Apollo Go dwa razy w ciągu dwóch dni, zauważając, że młodzi ludzie w mieście chętnie wypróbowują tę usługę. „Kiedy byłem na pokładzie, otrzymałem wiele uwagi od okolicznych kierowców. Niektórzy nawet robili zdjęcia” - powiedział.
Zhou powiedział, że czuł się bezpiecznie w takiej taksówce, która może osiągnąć prędkość do 60 km na godzinę w centrum miasta. Jedyna różnica polegała na tym, że samochody bez kierowcy hamowały częściej niż ludzcy kierowcy, zwłaszcza gdy zmieniały się światła lub inni kierowcy wjeżdżali na pas ruchu. W jednym przypadku nagłego hamowania Zhou powiedział, że rozlał otwartą butelkę Coca-Coli.
W Wuhan, znanym z gorącego i wilgotnego lata, białe taksówki autonomiczne są łatwo rozpoznawalne na drodze, ponieważ ich dachy są wyposażone w czujnik w kształcie cylindra. Posiadają one wyświetlacz informacyjny na dachu, który wskazuje „w użyciu”, „skręca w lewo/prawo” lub „wykonuje zawracanie”. Podczas gdy wiele samochodów nie ma kierowcy za kierownicą, niektóre z nich wymagają kierowcy-człowieka, w zależności od rodzaju licencji wydanej operatorowi.
Dla porównania, regularna flota taksówek w Wuhan to samochody wyprodukowane przez spółkę joint venture Dongfeng Peugeot-Citroën, rozpoznawalne po biało-niebieskim lub biało-żółtym malowaniu.
Chociaż pojazdy Apollo Go nie reagują na staromodne przywoływanie na poboczu drogi - wciąż najczęstszy sposób na złapanie taksówki w Wuhan - zamówienie przejazdu bez kierowcy można łatwo wykonać za pośrednictwem aplikacji Apollo Go lub Baidu Maps, lub mini-programu Apollo Go wbudowanego w super aplikację WeChat firmy Tencent Holdings.
Autonomiczne taksówki omijają niektóre zatłoczone atrakcje turystyczne, takie jak słynna Wieża Żółtego Żurawia i kampus Uniwersytetu Wuhan, ale zasięg jest wystarczająco szeroki, aby objąć miejsca takie jak ulicę Hanzheng , największy rynek handlu hurtowego w Wuhan. Przyjmują również rezerwacje na odbiór i dowóz na międzynarodowe lotnisko Wuhan Tianhe.
Po przyjeździe samochodu użytkownik odblokowuje drzwi, wprowadzając cztery ostatnie cyfry zarejestrowanego chińskiego numeru telefonu za pomocą ekranu dotykowego wbudowanego w tylną szybę pojazdu. Po zajęciu miejsca pasażer może uruchomić samochód, dotykając przycisku „Start Ride” na parze tabletów zamontowanych z tyłu przednich siedzeń. System informacyjno-rozrywkowy na tabletach oferuje informacje o podróży w czasie rzeczywistym w języku chińskim i angielskim, a także umożliwia pasażerom regulację klimatyzacji, dostęp do usługi strumieniowego przesyłania muzyki Netease lub oglądanie filmów promocyjnych o Baidu i jego technologii autonomicznych samochodów.
Każdy samochód może przewozić maksymalnie trzech pasażerów, przy czym wszyscy muszą siedzieć z tyłu. Kobiety w ciąży, niemowlęta i osoby starsze niż 70 lat nie mogą korzystać z usługi, nie są dozwolone również przewozy zwierząt domowe i dużych bagaży.
Popularność taksówek autonomicznych rośnie dzięki konkurencyjnym cenom. Przejażdżka z Trzeciego Szpitala Ludowego Hubei do Teatru Wielkiego Qintai (odległość trzech kilometrów) kosztowała tylko 4,2 juana (0,60 USD) po dużej zniżce w stosunku do nominalnej ceny wynoszącej 24 juany. Dla porównania, ta sama podróż zwykłą taksówką kosztuje 15 juanów.
Łatwa w użyciu usługa i subsydiowane taryfy szybko sprawiły, że samochody Apollo Go stały się bardzo poszukiwane w Wuhan. Nawet poza godzinami szczytu czas oczekiwania na przejazd może wynosić do pół godziny. Student Zhou powiedział, że musiał czekać ponad godzinę na swoją taksówkę po zamówieniu przez telefon. Wang Lei, 24-letni sprzedawca, który wielokrotnie korzystał z przejazdów Apollo Go, powiedział, że wybrałby tę usługę tylko wtedy, gdyby się nie spieszył. „Być może wolałbym samochód Apollo Go podczas podróży na przedmieścia, ponieważ jest tańszy, a ruch uliczny nie jest tak duży” - powiedział.
Nic dziwnego, że popularność taksówek autonomicznych w Wuhan zdenerwowała niektórych operatorów taksówek w mieście. W liście otwartym opublikowanym pod koniec ubiegłego miesiąca przez Wuhan Jianshe , lokalnego operatora taksówek, stwierdzono, że 4 ze 159 kierowców taksówek odeszło od kwietnia z powodu spadku dochodów, zgodnie z raportem gazety Southern Weekly. Firma oskarżyła taksówki autonomiczne o „odbieranie miejsc pracy najuboższym”.
Kwestia ta jest również przedmiotem gorącej debaty wśród ludności kraju. Trwająca ankieta przeprowadzona przez chińską stronę The Paper, w której do tej pory wzięło udział 3000 respondentów, wykazała, że 51% ankietowanych uważa, że taksówki autonomiczne zastąpią ludzkich kierowców, podczas gdy 35% uważa, że będą one miały pewien wpływ, ale nie zastąpią całkowicie zwykłych taksówek. Tylko 12 procent uważa, że nie będzie to miało żadnego wpływu.
Wdrażanie autonomicznych samochodów w miastach takich jak Wuhan zwiększyło obawy o bezpieczeństwo zatrudnienia, ponieważ prowadzenie samochodu do jazdy i dostarczanie zamówień online na żywność są uważane za pensje ostatniej szansy dla zdolnych do pracy osób w obliczu spowolnienia gospodarczego w Chinach. W kraju, w którym zasiłki dla bezrobotnych nie są dostępne dla większości ludzi, prowadzenie taksówki to jedno z popularniejszych zajęć ze stałym zarobkiem z niskim progiem wejścia. Według najnowszych danych chińskiego ministerstwa transportu, pod koniec maja w całym kraju było 7 milionów licencjonowanych kierowców taksówek.
Chociaż skala eksperymentu w Wuhan jest niewielka, Baidu zamierza osiągnąć próg rentowności w mieście do końca roku, a następnie wskazać, że usługa może zostać wdrożona w całym kraju. Chen Zhuo, dyrektor generalny jednostki samojezdnej Baidu, powiedział w maju, że firma planuje „powtórzyć udane doświadczenia z Wuhan” w innych miastach.
Analitycy JPMorgan Chase, Alex Yao i Daniel Chen, napisali w nocie badawczej, że Baidu może osiągnąć próg rentowności „pojedynczego miasta” w drugiej połowie 2024 r., przy zmianach w obecnej strategii cenowej, kosztach pojazdów i wskaźniku monitorowania bezpieczeństwa. Na razie niektóre taksówki Apollo Go mają licencję na działanie tylko w Wuhan z operatorem bezpieczeństwa za kierownicą, a pojazdy bez kierowcy są monitorowane zdalnie przy minimalnym stosunku jednego operatora na trzy pojazdy.
„Marża Baidu prawdopodobnie znacznie wzrośnie w drugiej połowie 2024 r., ponieważ trzy kluczowe zmienne zmierzają w korzystnym kierunku” - napisali analitycy.
Inne chińskie miasta wykazały entuzjazm dla technologii bezzałogowych pojazdów. Pekin, Szanghaj i Shenzhen zezwoliły na korzystanie z taksówek autonomicznych na wyznaczonych drogach lub w niektórych obszarach, ale generalnie nie w centrum miasta. Już w przyszłym tygodniu Szanghaj wprowadzi również takie taksówki na niektórych drogach w dzielnicy finansowej Pudong, a licencje otrzymają cztery firmy zajmujące się nimi - Baidu, AutoX, Pony.ai i SAIC AI Lab.
Pekin dał zielone światło Baidu, Pony.ai, WeRide i AutoX do obsługi transportu między międzynarodowym lotniskiem Daxing w Pekinie a obszarem Yizhuang, zagłębiem firm technologicznych, chociaż usługi nadal wymagają kierowcy bezpieczeństwa za kierownicą.
Jednak komercyjne wdrożenie taksówek autonomicznych jest wciąż w powijakach, ponieważ wymaga „wyższej percepcji i zdolności planowania decyzyjnego”, według Hong Wanting, starszego analityka w firmie IDC zajmującej się badaniami rynku w Chinach. „Taksówki są nadal ograniczone do określonych obszarów lub wymagają wielu pracowników zdalnego sterowania, aby zapewnić gwarancję bezpieczeństwa” - powiedział Hong.
Baidu jest wiodącą chińską firmą w branży pojazdów autonomicznych, osiągając poziom 4, w którym pojazdy są zdolne do w pełni autonomicznej jazdy bez interwencji człowieka. Jak dotąd technologia ta ma niemal doskonałe wyniki bezpieczeństwa w Chinach, a najpoważniejszy wypadek drogowy z udziałem taksówki autonomicznej spowodował jedynie zadrapanie pojazdu.
W Wuhan kierowca o nazwisku Lin, który pracuje dla należącej do Geely platformy Caocao Mobility, powiedział, że taksówki autonomiczne mają dobre „maniery drogowe”, ponieważ nigdy nie przyspieszają ani nie wpychają się przed innych kierowców, ale takie zachowanie spowalnia ruch.
Żaden z sześciu taksówkarzy, którzy rozmawiali z SCMP, nie powiedział, że obawia się utraty pracy, biorąc pod uwagę ograniczenia taksówek autonomicznych w porównaniu z ludźmi.
Kierowca o nazwisku Zheng, który pracuje dla jednej z platform Didi Chuxing w Wuhan, powiedział, że wyprowadzi się z miasta, jeśli Apollo Go zacznie zabierać zbyt dużo zleceń.
Kierowca o nazwisku Lu, przed pięćdziesiątką, poparł tę technologię, biorąc pod uwagę starzenie się chińskiej populacji. „Za dekadę przejdę na emeryturę. Nie obawiam się [utraty pracy], ale będzie mniej ludzi [jako kierowców]. W przyszłości będziemy potrzebować [samochodów bez kierowcy]”.
#wiadomosciswiat #technologia #transport #chiny
#owcacontent <- do blokowania moich wpisów