Żaglowce towarowe przeżywają prawdziwy powrót.
Japoński masowiec MOL obsługuje statek wspomagany wiatrem. Amerykański gigant spożywczy Cargill współpracuje z żeglarzem olimpijskim Benem Ainslie nad rozmieszczeniem WindWings na swoich trasach. Szwedzka firma żeglugowa Wallenius dąży do ograniczenia emisji przez Oceanbird nawet o 90%. Francuski start-up Zephyr & Borée zbudował Canopée, który w tym roku będzie transportował części rakiety Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Badałem dekarbonizację przemysłu żeglugowego. Podczas prac terenowych na pokładzie statku towarowego Avontuur o napędzie wiatrowym utknąłem nawet na morzu na pięć miesięcy – z powodu pandemii, a nie z powodu braku wiatru.
Badania potwierdziły potencjał napędu wiatrowego.
Matematyka jest prosta. Żegluga odpowiada za miliard ton dwutlenku węgla rocznie, czyli prawie 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Jeśli napęd wiatrowy oszczędza dziś paliwa kopalne, malejący budżet węglowy rozciąga się nieco dalej. To z kolei daje więcej czasu na opracowanie paliw alternatywnych, których większość statków będzie do pewnego stopnia potrzebować. Kiedy te paliwa staną się powszechnie dostępne, będziemy potrzebować ich mniej, ponieważ wiatr może zapewnić od 10% do 90% mocy potrzebnej statkowi.
Niektórych komentatorów niełatwo przekonać, ale stwierdziłem, że większość sprzeciwów wobec żeglugi napędzanej wiatrem opiera się na czterech mitach, które można łatwo obalić
Mity i próby ich obalenia pod linkiem
https://theconversation.com/wind-powered-cargo-ships-are-the-future-debunking-4-myths-that-stand-in-the-way-of-cutting-emissions-199396
Armatorzy morscy to jedna z największych korporacji na świecie na ten moment top 10 firm kontroluje jak się nie mylę 80% rynku przewozowego dla nich nie liczy się ekologia ani jakikolwiek skrupuły, skoro palą mazutem bo jest taniej który jest tak gęsty że muszą go podgrzewać żeby w ogóle statek na tym popłynął to tak jeśli się okaże że to się opłaca to będą latać i nawet żaglowcami
@SUQ-MADIQ patrz, już kiedyś pływano na wiatr, jak to wszystko wraca...
pół żartem pół serio oczywiście
Nikogo nie przekona ekologia, ale oszczędności na paliwie już tak.
@SUQ-MADIQ dzięki za ciekawy link. Komentarz w celach taktycznych.
Ciekaw jestem czy pracują już nad hybrydą żagle plus PV i napęd elektryczny. Czy coś takiego jest ekonomicznie uzasadnione w przypadku tego typu jednostek? Wykonalne jest na pewno, pytanie jak bardzo (lub nie) jest efektywne.
@jarezz nie sądze, chodzi o paliwa alternatywne, będą pływać tak jak żeglarze imo czyli jak flauta to na dieslu
Zaloguj się aby komentować