
Pojazdy jednokołowe: Monorail i Żyrokar
hejto.pl
Wynalazcą takiego rozwiązania był Louis Brennan. Stworzył jeżdżący prototyp który nigdy nie wszedł do użytku (masa własna pojazdu ze zdjęcia to 22 tony). Główne zalety takiego rozwiązania to możliwość uzyskania większych prędkości przy większym nachyle i przy ostrzejszych zakrętach co miało mieć szczególne znaczenie w budowie kolei w miejscach o nierównym, górzystym terenie.
Główną wadą była konieczność montowania żyroskopu w każdym wagonie składu.
Żyrokar

Samochód - jednoślad bo tak można go w skrócie opisać to wynalazek rosyjskiego arystokraty Piotra Szyłowskiego, który stworzył jeżdżący prototyp w 1914 roku. Prototyp został wyprodukowany przez angielską firmę - Firma Wolseley Tool and Motorcar Company. Projekt wykorzystywał dwa koła żyroskopowe do utrzymania równowagi, każde z nich ważyło 91 kg. Masa całego pojazdu to 2,75 tony, co przy mocy silnika w okolicy 20KM powodowało że pojazd był bardzo wolny. Dodatkowo w momencie zatrzymania się kierowca musiał opuszczać boczne koła podtrzymujące pion by pojazd się nie przewrócił.

#samochody #kolej #ciekawostki