Koreański BWP PL21 z polską wieżą
hejto.plPrzedstawiciel koncernu Hanwha zaprezentował podczas polsko-koreańskie seminarium współpracy przemysłu obronnego pojazd PL21, czyli oferowany Polsce wariant ciężkiego bojowego wozu piechoty AS21. Maszyna ma być wyposażona w polską wieżę bezzałogową ZSSW-30 zamiast wieży załogowej. Będzie to więc pojazd odmienny od testowanego przez 18. Dywizję AS21 Redback, czyli pojazdu opracowanego dla Australii.
"W ramach programu bojowego wozu piechoty PL-21 oferujemy nasze rozwiązanie w zakresie ciężkiego bwp z polską wieżą ZSSW-30. Będzie to połączenie polskich i koreańskich technologii, które Hanwha wypracowuje wspólnie z HSW a integracja będzie realizowana w Polsce."
Pojazd AS21/PL21 w wersji z wieżą bezzałogową wbrew pojawiającym się w mediach doniesieniom nie będzie powstawał od podstaw. Bryła kadłuba oparta będzie o rozwiązania opracowane dla wersji amerykańskiej a nie australijskiej, która została dostarczona na tak zwane testy w 18. Dywizji. Chodzi o program Optionally Manned Fighting Vehicle czyli następcy wozów M2/M3 Bradley dla US Army w którym Oshkosh Defense oferuje pojazd oparty na podwoziu AS21 z wieżą bezzałogową. Jest to jeden z „finalistów" tego programu, którzy przeszli do trzeciej z pięciu faz programu.
"AS21 Redback to pojazd opracowany zgonie z wymaganiami Australii z wieżą załogową. Ale w ramach drugiej fazy programu amerykańskiego bojowego wozu piechoty przyszłości rozwijamy wspólnie z firmą Oshkosh pojazd OMFV z wieżą bezzałogową. Polski PL21 to polskie rozwiązanie, oparte o koreańskie technologie i możliwości techniczne oraz produkcyjne."
Przedstawiciel koncernu Hanwha podkreślił nie tylko planowaną szeroką współpracę ze stroną polską, ale też inne zalety PL21, wśród których jest m. in. wysoka kompatybilność z podwoziem haubicoarmat Krab i K9, która została zamówiona dla Wojsk Lądowych. Mowa tu o tak kluczowych elementach jak silnik, układ przeniesienia mocy, zawieszenie czy układ sterowania.
Takie rozwiązanie ma znacznie usprawnić procesy serwisowe i obniżyć koszty eksploatacji, ale też przyspieszy produkcję i może zwiększyć zaangażowanie polskiego przemysłu w ten projekt. Wielokrotnie podkreślono znaczenie polskiej części prac nad projektem i możliwość szerokiego dostosowania do wymagań użytkownika. Otwartą kwestią pozostaje to, jak pogodzić tak szeroką polonizację i customizacje z krótkim czasem dostawy, który zdaniem MON jest jednym z atutów tego rozwiązania.
Warto też odnotować, że koncern Hanwha proponuje współpracę nie tylko w zakresie wprowadzenia do służby w polskiej armii bojowych wozów piechoty PL21, ale również dalszego rozwoju platform tego typu. Mowa tu o projektowanym obecnie bwp nowej generacji, wyposażonym w napęd hybrydowy i uzbrojonym w armatę automatyczną kalibru 40 mm.
https://defence24.pl/przemysl/koreanski-bwp-pl21-z-polska-wieza
"W ramach programu bojowego wozu piechoty PL-21 oferujemy nasze rozwiązanie w zakresie ciężkiego bwp z polską wieżą ZSSW-30. Będzie to połączenie polskich i koreańskich technologii, które Hanwha wypracowuje wspólnie z HSW a integracja będzie realizowana w Polsce."
Pojazd AS21/PL21 w wersji z wieżą bezzałogową wbrew pojawiającym się w mediach doniesieniom nie będzie powstawał od podstaw. Bryła kadłuba oparta będzie o rozwiązania opracowane dla wersji amerykańskiej a nie australijskiej, która została dostarczona na tak zwane testy w 18. Dywizji. Chodzi o program Optionally Manned Fighting Vehicle czyli następcy wozów M2/M3 Bradley dla US Army w którym Oshkosh Defense oferuje pojazd oparty na podwoziu AS21 z wieżą bezzałogową. Jest to jeden z „finalistów" tego programu, którzy przeszli do trzeciej z pięciu faz programu.
"AS21 Redback to pojazd opracowany zgonie z wymaganiami Australii z wieżą załogową. Ale w ramach drugiej fazy programu amerykańskiego bojowego wozu piechoty przyszłości rozwijamy wspólnie z firmą Oshkosh pojazd OMFV z wieżą bezzałogową. Polski PL21 to polskie rozwiązanie, oparte o koreańskie technologie i możliwości techniczne oraz produkcyjne."
Przedstawiciel koncernu Hanwha podkreślił nie tylko planowaną szeroką współpracę ze stroną polską, ale też inne zalety PL21, wśród których jest m. in. wysoka kompatybilność z podwoziem haubicoarmat Krab i K9, która została zamówiona dla Wojsk Lądowych. Mowa tu o tak kluczowych elementach jak silnik, układ przeniesienia mocy, zawieszenie czy układ sterowania.
Takie rozwiązanie ma znacznie usprawnić procesy serwisowe i obniżyć koszty eksploatacji, ale też przyspieszy produkcję i może zwiększyć zaangażowanie polskiego przemysłu w ten projekt. Wielokrotnie podkreślono znaczenie polskiej części prac nad projektem i możliwość szerokiego dostosowania do wymagań użytkownika. Otwartą kwestią pozostaje to, jak pogodzić tak szeroką polonizację i customizacje z krótkim czasem dostawy, który zdaniem MON jest jednym z atutów tego rozwiązania.
Warto też odnotować, że koncern Hanwha proponuje współpracę nie tylko w zakresie wprowadzenia do służby w polskiej armii bojowych wozów piechoty PL21, ale również dalszego rozwoju platform tego typu. Mowa tu o projektowanym obecnie bwp nowej generacji, wyposażonym w napęd hybrydowy i uzbrojonym w armatę automatyczną kalibru 40 mm.
https://defence24.pl/przemysl/koreanski-bwp-pl21-z-polska-wieza