Koreański BWP PL21 z polską wieżą

Koreański BWP PL21 z polską wieżą

hejto.pl
Przedstawiciel koncernu Hanwha zaprezentował podczas polsko-koreańskie seminarium współpracy przemysłu obronnego pojazd PL21, czyli oferowany Polsce wariant ciężkiego bojowego wozu piechoty AS21. Maszyna ma być wyposażona w polską wieżę bezzałogową ZSSW-30 zamiast wieży załogowej. Będzie to więc pojazd odmienny od testowanego przez 18. Dywizję AS21 Redback, czyli pojazdu opracowanego dla Australii.
"W ramach programu bojowego wozu piechoty PL-21 oferujemy nasze rozwiązanie w zakresie ciężkiego bwp z polską wieżą ZSSW-30. Będzie to połączenie polskich i koreańskich technologii, które Hanwha wypracowuje wspólnie z HSW a integracja będzie realizowana w Polsce."
Pojazd AS21/PL21 w wersji z wieżą bezzałogową wbrew pojawiającym się w mediach doniesieniom nie będzie powstawał od podstaw. Bryła kadłuba oparta będzie o rozwiązania opracowane dla wersji amerykańskiej a nie australijskiej, która została dostarczona na tak zwane testy w 18. Dywizji. Chodzi o program Optionally Manned Fighting Vehicle czyli następcy wozów M2/M3 Bradley dla US Army w którym Oshkosh Defense oferuje pojazd oparty na podwoziu AS21 z wieżą bezzałogową. Jest to jeden z „finalistów" tego programu, którzy przeszli do trzeciej z pięciu faz programu.

"AS21 Redback to pojazd opracowany zgonie z wymaganiami Australii z wieżą załogową. Ale w ramach drugiej fazy programu amerykańskiego bojowego wozu piechoty przyszłości rozwijamy wspólnie z firmą Oshkosh pojazd OMFV z wieżą bezzałogową. Polski PL21 to polskie rozwiązanie, oparte o koreańskie technologie i możliwości techniczne oraz produkcyjne."
Przedstawiciel koncernu Hanwha podkreślił nie tylko planowaną szeroką współpracę ze stroną polską, ale też inne zalety PL21, wśród których jest m. in. wysoka kompatybilność z podwoziem haubicoarmat Krab i K9, która została zamówiona dla Wojsk Lądowych. Mowa tu o tak kluczowych elementach jak silnik, układ przeniesienia mocy, zawieszenie czy układ sterowania.

Takie rozwiązanie ma znacznie usprawnić procesy serwisowe i obniżyć koszty eksploatacji, ale też przyspieszy produkcję i może zwiększyć zaangażowanie polskiego przemysłu w ten projekt. Wielokrotnie podkreślono znaczenie polskiej części prac nad projektem i możliwość szerokiego dostosowania do wymagań użytkownika. Otwartą kwestią pozostaje to, jak pogodzić tak szeroką polonizację i customizacje z krótkim czasem dostawy, który zdaniem MON jest jednym z atutów tego rozwiązania.
Warto też odnotować, że koncern Hanwha proponuje współpracę nie tylko w zakresie wprowadzenia do służby w polskiej armii bojowych wozów piechoty PL21, ale również dalszego rozwoju platform tego typu. Mowa tu o projektowanym obecnie bwp nowej generacji, wyposażonym w napęd hybrydowy i uzbrojonym w armatę automatyczną kalibru 40 mm.
https://defence24.pl/przemysl/koreanski-bwp-pl21-z-polska-wieza

Komentarze (3)

bestrongclarence

próbują się ratować po dość tragicznych wynikach prób w Polsce. Swoją drogą z tego co słyszałem/czytałem podwozie AS 21 też szału nie robi

Alalai

No zobaczymy jak wyjdzie, moim zdaniem powinnismy zacząć prace nad własnym ciężkim bwp

slec21

Też jestem zdania że powinniśmy na podstawie Borsuka zrobić swój własny ciężki BWP. Niestety martwi mnie to że będzie jak w przypadku Kraba i K9, łapówki już wzięte...

Zaloguj się aby komentować