#motoryzacja #ciekawostki
Co oznaczają kolory w legendzie? Co to jest well-to-tank?
@travel_learn_wine Z tego co na szybko zauważyłem na wykresie wygląda to fajnie, ale założenia w przeczytanym raporcie na które zwróciłem uwagę są imo ciut zbyt optymistyczne dla elektryków:
-
symulacja dla diesla zakłada emisję CO2 o 35% wyższą od deklarowanej, zakładam że chodzi o zasymulowanie zużycia w ruchu miejskim i rozstrzał między tym co deklaruje producent a "real live" co jest powiedzmy ok, niemniej gdyby raport założył sobie emisję w jeździe w trasie różnica ta nie byłaby tak duża (myślę, że bardziej właśnie okolice 110-120g/km)
-
dla auta elektrycznego przyjęto wagę auta 1200kg (chyba mało które tyle waży?) i zużycie 0.2kw/km co jest ok dla ruchu miejskiego, ale w trasie już potrafi być przynajmniej 10-20% wyższe
-
z tego co widzę na wykresie koszty wytworzenia elektryka przyjęto bardzo optymistycznie dla przebiegu 250k km i na najniższym możliwym poziomie ~30g CO2/km: When they would consider a life time driven distance of 150.000 km the GHG of producing the equipment adds to 46-81 g CO2/km depending on the source. If a longer life time is considered, 250.000 km, the impact of the equipment cycle drops to 28-49 g CO2/km.
Więc generalnie po skorygowaniu zużycia o 15% na 0,23kw/km mamy ok. 70g CO2/km dla średniej unijnej. A po skorygowaniu kosztów wytworzenia do mniej optymistycznego wariantu 60g CO2/km dostaniemy total 130g CO2/km.
Korygując CO2 dla diesla do ok. 110g/CO2 (zakładam, że auto lata w trasie) mamy już mniej spektakularne ~150g CO2/km. Czyli jakieś 15% więcej niż auto elektryczne - nie wygląda już tak super.
Natomiast liczyłem na szybko na kolanie, więc poprawcie mnie jeśli gdzieścoś pokręciłem.
@travel_learn_wine to obok niech dodadzą po słupku średnich zarobków. Zobaczymy kto bardziej bogaty a mniej ma emisji.
Zaloguj się aby komentować